KNOWLES: Rat protiv Adventa

Michael J. Knowles

Wikipedia/Public Domain

Starbucks je objavio svoju, od zida do zida, božićnu glazbenu listu tri tjedna prije Dana zahvalnosti. Predsjednik Trump pozvao je skupinu katoličkih redovnica u punim habitima da pjevaju tijekom ceremonije osvjetljavanja nacionalnog Božićnog, ne “blagdanskog”, drvca, dvije godine nakon što je vodio intenzivnu kampanju poticanja Amerikanaca da ponovno zažele jedni drugima “sretan Božić”. Sekularni ljevičari nastavljaju voditi svoj rat protiv Božića, no Božić pobjeđuje.

Ova dobrodošla promjena ne bi smjela uspavati kulturne konzervativce u samozadovoljstvu i lažnom osjećaju pobjede, već im usmjeriti pažnju na podmukliju i rasprostranjeniju zimsku borbu: rat protiv Adventa. Jučerašnji dan označio je početak Adventa, pokajničkog razdoblja koje vodi prema Božiću tijekom kojeg kršćani meditiraju o otajstvima smrti, suda, Raja i Pakla. Pojam “advent” dolazi od latinske riječi koja znači “dolazak”. Ova svečana sezona traži od nas da razmotrimo što nam predstoji, u ovom svijetu i nakon njega — sudbonosni zadatak ne samo za Božić, već za sve nas.

Revanšistička desnica s pravom slavi svoj nanovo obnovljeni zimski primat Djeda Mraza i Snješka pa čak i bebe Isusa nad ljevičarskim socijalističkim pseudo-blagdanima i bezukusnim eufemizmima, ali naša dekadentna kultura iskušava čak i mnoge konzervativce da ignoriraju ili ospore četiri otajstva Adventa. Tehno-utopisti Silikonske doline, poput mnogih obmanutih budala prije njih, obećavaju beznadežnoj kulturi prestravljenoj smrtnosti da je lijek protiv smrti gotovo pri ruci. Pretjerano kvalificirane, nedovoljno obrazovane kulturne elite opovrgavaju moralni standard dok istodobno potiču svoje zemljake da budu pristojni. Popularni glazbenici inzistiraju, “Nebo je mjesto na zemlji”, a naivni, ateisti zajedno s vjernicima, odbijaju mogućnost kazne za naše grijehe.

Zanemarivanje ovih otajstava izazvalo je rasulo u našem društvu. Strah od smrti i idolopoklonstvo mladih potaknuli su tašte neurotičare u trošenje sve većih bogatstva na kozmetičke proizvode i operacije kako bi samo na kratko spriječili starenje. Poricanje suda povrijedilo je naš etički diskurs na prijatnu, iako neobranjivu, maksimu: “Ako je osjećaj dobar, učinite to.” Gubitak nade u Raj raširio je očaj u kulturi koja je tijekom posljednje dvije godine, po prvi put u gotovo pola stoljeća, vidjela opadanje prosječnog očekivanog životnog vijeka, uglavnom zbog naglog porasta ovisnosti o drogama i samoubojstvu. Nevjerovanje u posljedice loših postupaka otvrdnula je naše društvo i otuđila nas jedno od drugoga.

Za kršćane, Advent nas podsjeća zašto nam je uopće potreban Božić. On se oslanja ne samo na Božju milost, već i na Marijinu suglasnost božanskoj volji. Za ne-kršćane, ta otajstva, o kojima je čovjek meditirao još od vremena kad smo živjeli u pećinama, također objašnjavaju značenje, posljedice i zahtjeve za ljudskom slobodom. Njihovo preskakanje znači propuštanje proslave.