SPENCER: ‘Učenjakinja’ tvrdi da su znamenite građevine Zapadne arhitekture ‘ukradene iz islamskog svijeta’

Robert Spencer

Screenshot: YouTube/Kenichi Nishikawa

U još jednom pokušaju onoga što se naizgled čini neprekidnim nizom članaka osmišljenih kako bi učinili svoje čitatelje ne-ponosnima na njihovu vlastitu kulturu i baštinu, britanski Guardian objavio je u četvrtak podugačak, zadihano entuzijastični članak pod naslovom: “Pokradene znamenitosti: kako su Notre-Dame, Big Ben i Sv. Marko pokradeni od istoka.”

Oni su svjetionici zapadne civilizacije. Ali, kaže eksplozivna nova knjiga, dizajni najznamenitijih europskih građevina opljačkani su iz islamskog svijeta — dvostruke kule, rozete, nadsvođeni stropovi i sve ostalo.

Opljačkani! Naravno! Kad je judeo-kršćanski Zapad ikad išta učinio osim krađe, ugnjetavanja i ubijanja?

Guardianov članak naglašava “otkrića” “stručnjakinje za Bliski istok” po imenu Diana Darke, autorice nove knjige pod nazivom (a što drugo) Krađa od Saracena, koju Guardianov Oliver Wainwright naziva “uzbudljivom knjigom, plodom pomnog istraživanja koja baca svjetlo na stoljeća posuđivanja.”

“Posuđivanje” je pristojnija riječ od one koju je koristila sama Diana Darke, ali osim toga Wainwright je u potpunosti u skladu s njezinim projektom, izvješćujući o njezinom zaprepaštenju prilikom saznanja da na Zapadu nije općepoznato da sve što imamo, sve što smo učinili, sve što smo napravili, potječe iz islama. “Bio sam zatečena reakcijom”, jadikovala je. “Mislila sam da više ljudi zna, ali čini se kako postoji ovaj ogroman jaz neznanja o povijesti kulturnog prisvajanja. U svjetlu porasta islamofobije, mislila sam kako je vrijeme da netko ispravi narativ.”

Naravno. A tko bolji za to od znamenite Diane Darke, koja se često pojavljuje na BBC-u, kao i u Guardianu. Lako je shvatiti zašto je ona omiljena “stručnjakinja za Bliski istok” britanske inteligencije: njezina nova knjiga, sa svojim presmiješnim tvrdnjama, samo je još jedan od primjera konstantnih nastojanja britanske elite da prisili Britance u vjerovanje kako je islam dio njihove vlastite kulture i naslijeđa te kako bi ih posramili zbog odupiranja masovnoj muslimanskoj migraciji u Britaniju, kao i džihadskom nasilju i šerijatskom ugnjetavanju žena i ostalih. To je samo nastavak britanskog kulturnog suicida.

U ovom slučaju, obmana i trikovi su nespretni i više nego očigledni. Imajte na umu da podnaslov Guardianovog članka tvrdi da su “dizajni najznamenitijih europskih građevina opljačkani iz islamskog svijeta”. Središnji dio slučaja Diane Darke predstavlja tvrdnja da “arhitektonski dizajn Notre-Dame, poput svih gotičkih katedrala u Europi, dolazi izravno iz Qalb Lozeh, sirijske crkve iz petog stoljeća.”

Crkva iz petog stoljeća. Islam je nastao u sedmom i osmom stoljeću. Kakve točno veze ima dizajn pred-islamske crkve u Siriji s islamskim svijetom? Nikakve. Apsolutno nikakve. Pukom slučajnošću su mjesto na kojem počiva ova crkva osvojili muslimani nekoliko stoljeća nakon što je izgrađena, stoga za Dianu Darke i njezine nesretne čitatelje ovo postaje primjer kako je Zapad “pokrao” ili “opljačkao” islamski svijet.

Još je smješnija tvrdnja da je Kupola na stijeni bila temelj crkvene arhitekture u Europi, kad je sama Kupola na stijeni bila napravljena po uzoru na veliku katedralu u Carigradu, Aja Sofiju. Sv. Marko u Veneciji je također napravljen po uzoru na Aja Sofiju, iako Darke tvrdi da je baziran na Kupoli na stijeni. Unutrašnjost Sv. Marka je gotovo na svakom dostupnom prostoru prekrivena s kršćanskom umjetnošću, kao što je to bio slučaj i s unutrašnjosti Aja Sofije. Koji je vjerojatniji utjecaj? Ako su oni koji su gradili Sv. Marka oponašali Kupolu na stijeni, zašto se nisu odlučili na asketskiju unutrašnjost?

Ove gluposti Diane Darke dio su mnogo većeg napora. Još jedan primjer istog kulturnog samoodricanja došao je prošle jeseni, kad je u Britanskom muzeju otvorena raskošna izložba pod nazivom “Inspirirani Istokom“, o tome kako je na Zapadnu umjetnost snažno utjecala islamska umjetnost. Nema veze što je islamski utjecaj na Zapadnu umjetnost bio strogo ograničen s obzirom na činjenicu da šerijat zabranjuje prikaz ljudskog oblika. Ta bi se činjenica vjerojatno negativno odrazila na islam i šerijat i ona je ostavljena u pozadini.

Je li Britanski muzej održao izložbu o tome kako je Zapadna umjetnost utjecala na islamski svijet, tema o kojoj se zasigurno može mnogo reći, u rasponu od kulturnog prisvajanja bizantske crkvene arhitekture do stilističkih sličnosti šijitske ikonografije prema zapadnjačkoj umjetnosti? Naravno da ne. Ovdje je cilj natjerati Zapadnjake da preziru svoju vlastitu baštinu, a ne da je poštuju.

Britanski muzej, Diana Darke i Guardian čine britanskoj javnosti i ljudima diljem Zapadnog svijeta ogromnu nepravdu obmanjujući ih u vezi njihove vlastite kulture i baštine i to čine na način koji je osmišljen da ih učini nezainteresiranim i bespomoćnim pred istinskom prijetnjom: onom džihadskog nasilja i šerijatskog ugnjetavanja žena i ostalih.