WASTELL: Prstenovi moći su uvreda za fanove

Laurie Wastell

Screenshot: YouTube/Prime Video

Amazon je pokušao ušutkati svaku kritiku svog užasnog prethodnika Gospodara prstenova.

Unutar nekoliko sati nakon objavljivanja Prstenova moći, nove serije prequela Gospodara prstenova na streaming servisu Amazon Prime Video, Amazon je poduzeo nevjerojatan korak obustavljanja svih ocjena publike. Reakcija publike, pošteno je reći, nije bila previše dobra.

Amazonu prilično novaca ovisi o Prstenovima moći. Radnja serije smještena je u svijet fantazije JRR Tolkiena, Međuzemlje, 2.000 godine prije događaja opisanih u Gospodaru prstenova. Amazon Studios potrošio je više od 700 milijuna dolara na prvu sezonu — uključujući 250 milijuna dolara samo na prava — i očekuje da će snimiti još pet sezona. Serija stiže na žestoko tržište online streaminga, s konkurentima poput HBO-ovog prequela Igre prijestolja, Zmajeva kuća, čija se prva epizoda emitirala samo nekoliko tjedana ranije.

Kao što više od 24.000 recenzija na web stranici Rotten Tomatoes jasno prikazuje, publika nije nimalo impresionirana Prstenovima moći. Šezdeset i jedan posto gledatelja ocijenilo je tri dosad emitirane epizode “trulima”.

Holivudske elite nisu dobro prihvatile kritike. Mediji su za niske ocjene okrivili “rasističku reakciju” na raznoliku glumačku postavu serije (u njoj se pojavljuju latinoamerički vilenjak, crni patuljak i multietnički “harfooti”). Neki tvrde da su loše ocjene na Amazonu rezultat namjernog trolanja — ili “bombardiranja recenzija” — navodnih rasista koji se protive raznolikosti serije.

Naravno, pravi razlog zbog kojeg publika mrzi Prstenove moći, usprkos nevjerojatnom budžetu, jest to što je totalna glupost.

Uspješne adaptacije Gospodara prstenova u prošlosti izravno su se oslanjale na Tolkienove romane. Filmska trilogija redatelja Petera Jacksona s početka 2000-ih bila je vjerna knjigama i producirana je s puno pažnje posvećenoj detaljima. Zbog toga su je fanovi i kritičari podjednako cijenili, a tri filma ukupno su osvojila 17 Oscara — uključujući onaj za najbolji film 2004. godine za epski posljednji nastavak, Povratak kralja.

No, kako se adaptacije udaljavaju od izvornog materijala, imaju tendenciju pada kvalitete. Naknadna trilogija Hobbita Petera Jacksona iz 2012.-14. godine razvukla je jednu kratku dječju knjigu na osamsatni film, što je rezultiralo nefokusiranom, krivudavom pričom.

Amazonovi Prstenovi moći, iako labavo temeljeni na Tolkienovoj pozadinskoj predaji, u potpunosti su nova priča. Nažalost, to ostavlja Međuzemlje i njegove stanovnike na milost i nemilost zamornih holivudskih filistarskih pisaca.

Uzmite način na koji serija koristi holivudski trop “žene šefice”. On je posvuda u Prstenovima moći. Galadriel — spokojna, plemenita vilenjačka kraljica koju je u Jacksonovim filmovima bezvremenski prikazala Cate Blanchett — svedena je na kivnu, nepobjedivu, akrobatsku akcijsku ženu.

U jednoj ranoj sceni, dok njezini suputnici beskorisno umiru izvan ekran, zapovjednica Galadriel blistavo usmrti opakog snježnog trola — sama, s nevjerojatnom lakoćom i potpuno neozlijeđena. Ne samo da to čini sukob dosadnim, već se gledateljima također teško identificirati s Galadriel. Nitko ne želi navijati za lika koji s takvom lakoćom svladava prepreke. Neke priče o podrijetlu bolje je prepustiti mašti.

I nije samo Galadriel u pitanju. Sve žene su napisane na isti način. Druga nit priče usredotočuje se na Bronwyn, naizgled običnu seljanku bez čarobnih moći. A opet, u drugoj epizodi, kad groteskni, ogromni ork upadne u njezin dom i napadne njezinog sina, ona ga lakoćom ubija i uzima njegovu glavu kao trofej. Žena šefica dorasla je svakom izazovu. Publika se muči kako bi se povezala s ovakvim besprijekornim, jednodimenzionalnim likovima.

Ni dijalog nije ništa bolji. Dovoljno je pogledati trailer da biste se u to uvjerili. Imamo rečenice poput: “Svatko od nas, svatko, mora odlučiti tko ćemo biti!” Ili: “Nemoj izabrati put straha, već onaj vjere!” Uz melodramatičnu glazbu i bespotrebne usporene kadrove, ove osnovnoškolske floskule zvuče užasno. Trailer u pitanju ima nevjerojatan omjer lajkova i dislajkova na YouTube-u od 1:10, s gotovo 600.000 palaca dolje od 14 milijuna pregleda. (YouTube je prošle godine uklonio brojač dislajkova — još jedna metoda ciničnog potiskivanja povratnih informacija obožavatelja.)

Gospodar prstenova samo je najnovija u dugom nizu omiljenih franšiza koje su dobile budni tretman. Posljednjih godina, Hollywood se petljao u sve vrste kultnih franšiza, od Ratova zvijezda, Ghostbustersa do Hulka. (U She-Hulk: Odvjetnica, novoj TV seriji, ženska verzija zelenog, opakog stroja drži feministička predavanja o dobacivanju na ulici.)

Medijski narativ oko ovih budnih adaptacija uvijek slijedi isti obrazac. Prvo, nadolazeća produkcija se reklamira kao revolucionarna i inovativna jer vodi franšizu u raznolikijem “novom smjeru”. Kad se pojave zabrinutosti da bi ovaj novi smjer mogao kompromitirati pričanje priče, one se odbacuju kao prenapuhane, netrpeljive i reakcionarne.

Neizbježno, kad nova budna verzija TV serije ili filma izađe na tržište, ona ispadne neimpresivna i loše prihvaćena. To nimalo ne iznenađuje, s obzirom na činjenicu da pisci ulažu mnogo više truda u propovijedanje “ispravne” poruke nego u stvaranje uvjerljive priče. Međutim, do tog trenutka, filmska industrija ima zgodan izgovor: ako su obožavatelji nezadovoljni, studiji jednostavno odbacuju kritiku kao motiviranu rasizmom ili seksizmom, tako da se sa sigurnošću može ignorirati.

U međuvremenu, budni (ili plaćenički — op. a.) kritičari imaju običaj sipati povale na nove produkcije. Na Rotten Tomatoes, dosad je nevjerojatnih 84 posto kritičara ocijenilo užasne Prstenove moći “svježima”. Razilaženje između kritičara i obožavatelja smatra se dodatnim dokazom da se odgovoru publike ne može vjerovati.

Tijekom vikenda, Amazon je konačno vratio ocjene publike Prstenova moći. Do sada je 32 posto od 2.000 recenzija ocijenjeno samo jednom zvjezdicom.

Piscima, kritičarima i producentima ovako skupog neuspjeha možda nije stalo do mišljenja publike, ali sigurno je da su neki od Amazonovih rukovoditelja malčice zabrinuti zbog toga. Amazon možda ima duboke džepove, ali na konkurentnom tržištu zasigurno će prije ili kasnije morati početi slušati fanove ako želi zadržati gledatelje. Budni holivudski mjehur će naposljetku morati puknuti. Samo je pitanje kada.