Platforma ili izdavač?
Jesu li kompanije poput YouTubea, Facebooka i Twittera otvorene tehnološke platforme ili izdavači s nadgledanim sadržajem? Već godinama Big Tech divovi pokušavaju biti i jedno i drugo, iskorištavajući tako posebne pravne zaštite kako bi se obogatili dok se ponašaju kao izdavači bez odgovornosti.
Kad je izvršni direktor Facebooka Mark Zuckerberg svjedočio pred odborima Senata za pravosuđe i trgovinu, senator Dan Sullivan izravno ga je upitao: “Jeste li vi tehnološka kompanija ili ste najveći svjetski izdavač?”
“Smatram nas tehnološkom kompanijom”, uzvratio je Zuckerberg.
No, Facebook je promijenio pjesmu manje od tri mjeseca kasnije. U kalifornijskoj sudnici, Facebookov odvjetnik Sonal Mehta je u pokušaju odbijanja tužbe proglasio giganta društvenih medija izdavačem. “Izdavačka diskrecija je pravo slobode govora bez obzira na to koja se tehnološka sredstva koriste”, tvrdio je Mehta. “Novine imaju izdavačku funkciju, bilo da to rade na svojim web stranicama, u tiskanom izdanju ili putem obavijesti na vijestima.” Dakle, Facebook je platforma kad je svrha izbjegavanje teških pitanja na Capitol Hillu, ali izdavač kad je svrha pobijanje tužbe.
Poslovni model Big Tech-a oslanja se na tu razliku između platforme i izdavača, koja je kodificirana u malo poznatoj odredbi zakona starog 23 godine. Zakon o pristojnosti komunikacija (Communications Decency Act), koji je Kongres donio 1996. godine, navodi: “Niti jedan davatelj ili korisnik interaktivne računalne usluge neće se tretirati kao izdavač ili govornik bilo koje informacije koju pruži drugi davatelj informacijskog sadržaja.” Drugim riječima, online platforme uglavnom ne mogu biti odgovorne za sadržaj koji hostiraju, omogućujući tako tehnološkim kompanijama da izbjegnu problematiku klevete i kršenja autorskih prava. Ova specijalna zaštita omogućila je eksploziju interneta tijekom proteklih četvrt desetljeća. Kompanije koje su vodile tu inovaciju zadržale bi povlastice tako dugo dok se ne bi ponašale kao izdavači.
Ovaj tjedan, demonetiziranjem kanala konzervativnog komičara Stevena Crowdera, YouTube je odlučio djelovati kao izdavač. Bivša platforma se čak više ne želi ni pretvarati da je neutralna. “Čak i ako sadržaj autora ne krši naše smjernice zajednice”, objasnio je YouTube u priopćenju, “pregledat ćemo širi kontekst i utjecaj te ako je njihovo ponašanje nečuveno i šteti široj zajednici, možda ćemo poduzeti mjere.” Bez obzira na vlastita pravila i smjernice, YouTube sada može proizvoljno ugasiti bilo koji kanal koji mu se ne sviđa.
Kao što je senator Ted Cruz izravno objasnio Marku Zuckerbergu: “Preduvjet za dobivanje imuniteta po Odjeljku 230 u sklopu CDA jest da ste neutralni javni forum.” Kad se jednom Big Tech kompanije odluče ponašati kao izdavači, oni moraju izgubiti te lukrativne zaštite.
YouTube je donio svoju odluku. Konzervativci bi ih trebali suočiti s posljedicama.
Michael Knowles je američki glumac, autor, konzervativni politički komentator, kolumnist i voditelj podcasta.
Tijekom posljednjih nekoliko tjedana, klimatski aktivisti u Britaniji blokirali su autoceste (jer automobili ispuštaju ugljični…
U svojoj Proklamaciji o Danu autohtonih naroda 2022. godine, koji progresivna ljevica nastoji učiniti saveznim…
Suncokreti Vincenta van Gogha bilježe rijedak trenutak optimizma u inače problematičnom životu. U veljači 1888.…
Ovo je vjerojatno najlakša kolumna koju sam ikad napisao. Toliko je jednostavno zamisliti kakva bi…
Na ulicama Londona izbilo je nešto poput klasnog rata. S jedne strane, stoje radni ljudi…
Znanost se, u osnovi, može definirati kao otvorenost uma. Izvorna znanstvena praksa, ona koja je…