Početkom ovog mjeseca, imao sam privilegij služiti kao sudac na natjecanju u kojem su mladi učenici testirali svoje znanje o Ustavu i temeljnim američkim načelima. Bio sam zadivljen znanjem tih učenika. Lakoćom su citirali Johna Lockea i Federalističke spise. No, moje se strahopoštovanje pretvorilo u razočaranje kad sam svakom od učenika postavio dodatno pitanje: “Na koji način mislite da su američki osnivači uravnotežili koncepte individualnog prava i općeg dobra?” Nadao sam se da ću potaknuti barem malo rasprave među učenicima. No, gotovo univerzalno, učenici su jednostavno odgovorili da su Osnivači opće dobro smatrali superiornim individualnim pravima.
U politici, opće se dobro uobičajeno definira kao politike koje su korisne za većinu članova određene zajednice. Društva koja stavljaju opće dobro iznad svih ostalih ciljeva često su spremna žrtvovati pojedinačna prava u svojim nastojanjima da ostvare taj cilj.
Osnivači su se zasigurno brinuli za opće dobro. John Adams nedvosmisleno je napisao da je “vlada uspostavljena za opće dobro”. James Madison, otac Ustava, napisao je: “Cilj svakog političkog ustava je… pridobiti za vladare muškarce koji posjeduju… vrlinu traženja općeg dobra za društvo.” No, nadmoć individualnih prava bila je jasna u svim spisima Osnivača. Uvodne riječi Deklaracije o neovisnosti izražavaju nepovredivu prirodu tih prava. A Povelja o pravima objavljuje da su određena individualna prava, u riječima Vrhovnog suda, izvan dosega većine i dužnosnika.
Pogrešno shvaćanje učenika dva važna principa nije rezultat lošeg obrazovanja o američkom utemeljenju — učenici su znali više o riječima Očeva osnivača nego što bih to ikada očekivao od bilo koga u njihovoj dobi. Umjesto toga, mislim da Amerikanci (svih dobi) jednostavno nisu svjesni koliko su individualna prava od vitalnog značaja za slobodno društvo.
Lako je ignorirati vrijednost individualnih prava, osobito u Americi i ostalim zapadnim zemljama, gdje smo stoljećima uživali zaštitu tih prava. A izraz “opće dobro” jednostavno zvuči mnogo bolje i tko ne bi želio težiti dobrome? Ali ne treba kopati duboko u povijest kako bismo vidjeli da predavanje individualnih prava u korist općeg dobra neizbježno dovodi do katastrofalnih rezultata.
U zemljama poput Kine ili Saudijske Arabije, širu javnost se uči da su nepopularne manjinske skupine niža vrsta, što vladama daje slobodnu propusnicu da zanemare slobodu i dostojanstvo tih populacija putem radnih logora, mučenja i ljudskog eksperimentiranja.
Venezuela, koja je još 2013. godine bila slavljena kao socijalistička priča o uspjehu unatoč preziru njezinih čelnika prema individualnim pravima, sad doživljava jedan od najgorih gospodarskih kolapsa u povijesti. Za one koji su obučeni u povijesti diktatorskih vlada, ova kriza je bila neizbježan rezultat venezuelanskih ograničavanja osobnih i ekonomskih sloboda.
Nijedno od ovih zvjerstava nije počinila skupina koja je vjerovala da počinjava zlo. Ti činovi su se uvijek provodili u ime “općeg dobra” — koje su definirali oni na vlasti.
Nedavna HBO miniserija Černobil također brilijantno ilustrira što se može dogoditi kad se opće dobro smatra vrhovnim. U Černobilu, vidimo da je reputacija SSSR-a — koju je Komunistička partija smatrala najvećim općim dobrom — uzimala prvenstvo ispred svih ostalih stvari, čak i ako je to značilo ugrožavanje života cjelokupnog stanovništva. Komunistička vlada odbijala je pretrpjeti sramotu priznavanja neuspjeha svog nuklearnog energetskog sustava i bila je spremna riskirati buduća topljenja reaktora samo kako bi prikrila probleme sa svojom elektranom u Černobilu. Oni koji su pokušali dignuti svoj glas kako bi spasili buduće živote — i kako bi osigurali da izgubljeni životi nisu bili uzaludni — označavali su se kao izdajicama partije i zemlje, onim najgnusnijim zločinima.
Usporedite ta društva s onima u kojima je zaštita individualnih prava primarni cilj. Brz pogled na Indeks ljudskih sloboda Cato instituta pokazuje da su zemlje koje najviše štite individualne slobode također one najnaprednije. Osim toga, Catov indeks pokazuje da su individualna prava ne samo kompatibilna s općim dobrom nacije, nego je i zaštita tih prava nužna kako bi se dobro ostvarilo. Samo u slučajevima kad se štite individualna prava su ljudi u stanju težiti napretku u medicini, tehnološkim inovacijama i umjetnosti — koji svi doprinose onome što bi mnogi smatrali istinskim općim dobrom.
Dana 6. lipnja obilježili smo 75. obljetnicu Dana D, jedne od najvećih pobjeda individualne slobode nad kolektivnom tiranijom u ljudskoj povijesti. Od vitalnog je značaja da se sjetimo žrtava koje je toliko ljudi dalo toga dana na plažama Normandije. Jednako je važno znati zašto su te žrtve napravljene i što možemo izgubiti kad su jednom pojedinci prisiljeni pokloniti se “općem dobru” svojih vlada.
Tijekom posljednjih nekoliko tjedana, klimatski aktivisti u Britaniji blokirali su autoceste (jer automobili ispuštaju ugljični…
U svojoj Proklamaciji o Danu autohtonih naroda 2022. godine, koji progresivna ljevica nastoji učiniti saveznim…
Suncokreti Vincenta van Gogha bilježe rijedak trenutak optimizma u inače problematičnom životu. U veljači 1888.…
Ovo je vjerojatno najlakša kolumna koju sam ikad napisao. Toliko je jednostavno zamisliti kakva bi…
Na ulicama Londona izbilo je nešto poput klasnog rata. S jedne strane, stoje radni ljudi…
Znanost se, u osnovi, može definirati kao otvorenost uma. Izvorna znanstvena praksa, ona koja je…