Nedavno ubojstvo bacilo je “novo svjetlo na pakistanske zakone o bogohuljenju“: dana 29. srpnja 2020. godine, Tahir Naseem (na slici gore) ubijen je u pakistanskoj sudnici tijekom saslušanja za jamčevinu zbog optužbe bogohuljenja, koja je uključivala “klevetanje Kurana i proroka Muhameda”, izvijestio je Reuters. Iako je njegov tinejdžerski ubojica uhićen i optužen za ubojstvo, za narod Pakistana on je veliki heroj:
Faisal Khan, 15-godišnji Pakistanac, snima selfije s odvjetnicima i policijom. Tisuće ga veličaju na ulicama kao “svetog ratnika”. Razlog ovakvog dodvoravanja? Na javnoj je raspravi navodno ubio Amerikanca optuženog za bogohuljenje, što je kapitalni zločin u ovoj islamskoj republici. Khan je optužen za ubojstvo, koje također donosi smrtnu kaznu. No dok odvjetnici padaju jedan preko drugoga kako bi ga branili, odvjetnik Tahira Naseema, američkog građanina, je u skrovištu.
Izvješće dalje govori da “svi žele biti njegov odvjetnik”; da su diljem Pakistana profesionalni odvjetnici ponudili “besplatno braniti Khana, podržavajući ono što smatraju opravdanim ubojstvom heretika”. Štoviše, “okupile su se tisuće ljudi pozivajući na Khanovo oslobađanje. Delegacije dobronamjernika — odvjetnika, svećenika i lokalnih političara — posjetile su Khanovu obiteljsku kuću u Peshawaru kako bi čestitali njegovoj obitelji. Primio je poruke podrške od pakistanskih talibana.”
Čak su i elitne policijske snage koje su Khana dopratile na sud snimili selfije s ubojicom i podijelili ih na društvenim mrežama: “Tinejdžer se, odjeven u bijelo, široko cereka, objašnjava se u izvješću. Nekoliko policajca se smije, a jedan drži palac gore.”
Američki State Department odgovorio je izrazivši svoje “ogorčenje” zbog ubojstva u izjavi koja glasi:
Šokirani smo, ožalošćeni i ogorčeni što je američki državljanin Tahir Naseem jučer ubijen u pakistanskoj sudnici. Gosp. Naseema su iz njegovog doma u Illinoisu u Pakistan namamili pojedinci koji su potom koristili pakistanske zakone o bogohuljenju kako bi ga uhvatili u klopku. Američka vlada je… skrenula pozornost na ovaj slučaj visokim pakistanskim dužnosnicima kako bi spriječila vrstu sramotne tragedije koja se naposljetku dogodila. Tugujemo s obitelji gosp. Naseema. Pozivamo Pakistan da pod hitno napravi reformu svojih često zloupotrebljavanih zakona o bogohuljenju i svoj sudski sustav, koji dozvoljava takve zlouporabe i osigura da se osumnjičenik procesuira u skladu sa zakonom.
Međunarodni su promatrači okarakterizirali ovu izjavu kao “neobično iskrenu“. Ovo je blago rečeno, osobito u usporedbi s reakcijama prethodne administracije ili bolje reći nedostatku reakcija, na stravične slučajeve osveta zbog bogohuljenja u Pakistanu. Na primjer, u studenom 2014. godine:
Rulja optužena za živo spaljivanje kršćanskog para u industrijskoj peći u Pakistanu navodno je omotala trudnu majku pamukom kako bi se lakše zapalila… 27-godišnjeg Sajjada Maseeha i njegovu 24-godišnju suprugu Bibi napalo je najmanje 1.200 osoba nakon što su se pojavile glasine da su spaljivali stihove iz Kurana… Njihove noge su također slomljene pa nisu mogli pobjeći. ‘Uhvatili su ih za ruke i noge i držali ih iznad peći sve dok se njihova odjeća nije zapalila’, rekao je predstavnik obitelji. ‘A nakon toga su ih bacili u peć.’ Bibi, majka četvero djece koja je bila u četvrtom mjesecu trudnoće, nosila je odjeću koja u početku nije gorjela… Rulja ju je maknula s peći i omotala je pamukom kako bi bili sigurni da će se odjeća zapaliti.
Dva dana nakon spaljivanja kršćanskog para, policajac u Pakistanu na smrt je isjekao čovjeka zbog bogohulnih izjava protiv islama; a dva mjeseca prije toga, u Pakistanu je zatvorski čuvar ubio starijeg, teško mentalno oboljelog Britanca koji je bio osuđen na smrt zbog bogohuljenja.
Raspravljajući o tim ubojstvima iz kasne 2014. godine, dr. Nazir S. Bhatti, predsjednik Pakistanskog kršćanskog kongresa, napisao je pismo predsjedniku Obami u kojem je izrazio šok jer se SAD nisu čak ni potrudile ponuditi bilo kakve osude:
Iznenađujuće je što se ni američka administracija pod vašom vlasti ni američki State Department nisu potrudili osuditi ovaj stravični zločin spaljivanja kršćanskog para od strane rulje koja živi u zemlji koja se zove Islamska Republika Pakistan i koja prima milijarde dolara pomoći od američkih poreznih obveznika. Pozvao bih vašu visost da izvrši pritisak na pakistansku vladu kako bi okončala zlouporabu zakona o bogohuljenju protiv kršćana, Ahmadija i ostalih vjerskih manjina i uvjetuje američku pomoć Pakistanu ljudskim pravima i ukidanjem zakona o bogohuljenju.
“Pakistanski zakoni o bogohuljenju najčešće se koriste protiv vjerskih manjina i ostalih koji su meta lažnih optužbi”, izvješćuje Amnesty International. Ne samo da je to naglašeno prethodno spomenutim spaljivanjem kršćanskog para, već i činjenicom da se najozloglašeniji zakoni o bogohuljenju Pakistana također odnose na kršćanku, Asiu Bibi: ona je provela gotovo desetljeće čekajući smrtnu kaznu, odvojena od supruga i djece, nakon što su je njezine suradnice — zgrožene što je ona, “nevjernica”, pila iz iste šalice tijekom užarenog radnog dana na polju — lažno optužile za bogohuljenje.
Obojica zagovornika Bibi, ministar manjinskih poslova Shahbaz Bhatti i guverner Punjaba Salman Taseer, ubijena su 2011. godine. Taseera je s dvadeset sedam metaka upucao Mumtaz Qadri, njegov vlastiti tjelohranitelj. Nakon ubojstva, više od 500 muslimanskih svećenika izrazilo je podršku Qadriju, koji je pored toga bio zasut ružinim laticama.
Još jedan slučaj koji je dospio na međunarodne naslovnice bio je onaj Rimshe Masih, mentalno hendikepirane kršćanske djevojke (tada u dobi između 11 i 14 godina) koja je 2012. godine lažno optužena za spaljivanje Kurana. Gomila muslimana uništila je kršćanske domove, crkve, križeve i Biblije; pozivali su na njezinu smrt i protjerali stotine pripadnika kršćanske manjine iz njihovih domova. Dva tjedna nakon zatvaranja mlade djevojke, otkriveno je da je Muhammad Khalid, učeni muslimanski svećenik, u njezin ruksak podmetnuo nagorjeli Kuran “kako bi se riješio kršćana na tom području“. (Ovdje pogledajte još primjera o mentalno hendikepiranim pripadnicima kršćanske manjine koji su napadnuti i/ili zatvoreni pod (često lažnom) optužbom za bogohuljenje u Pakistanu.)
Iako Trumpova administracija kritizira pakistanske zakone o bogohuljenju u vezi nedavnog ubojstva Tahira Naseema i iako je pakistansko ministarstvo vanjskih poslova odgovorilo rekavši da će se slučaj “riješiti u skladu sa zakonom”, u stvarnosti će “kazneni progon Khana i bilo kojih potencijalnih suučesnika predstavljati ogroman izazov”, kaže Reuters.
Razlog se vrti oko samih pakistanskih zakona. Odjeljak 295-C pakistanskog kaznenog zakona kaže:
Tko god riječima, izgovorenim ili napisanim ili vidljivo prikazanim, ili bilo kojim pripisivanjem, nagovještajem ili insinuacijom, izravno ili neizravno, oskrvni sveto ime Svetog proroka Muhameda (milost i mir uz njega), kaznit će se smrću ili doživotnim zatvorom i također biti podložan novčanoj kazni.
Odjeljak 295-B pakistanskog kaznenog zakona kaže:
Tko god namjerno okalja, ošteti ili oskrnavi primjerak Svetog Kurana ili njegovog izvatka ili ga koristi na bilo koji omalovažavajući način ili u bilo koju nezakonitu svrhu, kaznit će se doživotnim zatvorom.
Drugim riječima, nedavnim ubojstvom američkog bogohulnika Naseema na sudu, sve što je 15-godišnji Khan učinio jest izvršavanje samog pakistanskog zakona, kako je navedeno u Odjeljku 295. Njegove akcije smatraju se odrazom gorljive ljubavi prema islamu; dakle, umjesto kazne, njega treba veličati, tako barem misli većina Pakistanaca.
Tijekom posljednjih nekoliko tjedana, klimatski aktivisti u Britaniji blokirali su autoceste (jer automobili ispuštaju ugljični…
U svojoj Proklamaciji o Danu autohtonih naroda 2022. godine, koji progresivna ljevica nastoji učiniti saveznim…
Suncokreti Vincenta van Gogha bilježe rijedak trenutak optimizma u inače problematičnom životu. U veljači 1888.…
Ovo je vjerojatno najlakša kolumna koju sam ikad napisao. Toliko je jednostavno zamisliti kakva bi…
Na ulicama Londona izbilo je nešto poput klasnog rata. S jedne strane, stoje radni ljudi…
Znanost se, u osnovi, može definirati kao otvorenost uma. Izvorna znanstvena praksa, ona koja je…