Nakon jedne od najgorih školskih pucnjava u američkoj povijesti, najpoznatiji američki znanstvenici ponudili su rješenje: prestanite vjerovati u boga i prestanite se moliti. Ovo je zaključak Najbrilijantnijeg Astrofizičara Koji Je Ikad Hodao Zemljom™, Neil Degrasse Tysona; do istog zaključka je došao i Stephen Pinker, psiholog s Harvarda.
Tyson je objavio Tweet:
Evidence collected over many years, obtained from many locations, indicates that the power of Prayer is insufficient to stop bullets from killing school children.
— Neil deGrasse Tyson (@neiltyson) February 16, 2018
Pinker, autor najnovijeg bestsellera ‘Enlightenment Now’ – solidna knjiga, ali prilično labava prema temeljima samog Prosvjetiteljstva koje je proizašlo iz grčke misli i judeo-kršćanske religije – kaže da školske pucnjave dokazuju odsutnost dobronamjernog Boga. Pinker je izjavio da takvi događaji “bacaju sumnju u ideju dobroćudnog pastira koji brine o dobrobiti čovječanstva. Što je dobroćudan pastir radio kad je tinejdžer masakrirao svoje školske kolege?… Ako računate na Boga da ovaj svijet učini boljim mjestom, vjerojatno ćete samo pogoršati stvari jer on ne sluša, što smo jučer i vidjeli.”
Tyson i Pinker su toliki ignoranti što se tiče religijske prakse da vjeruju da su te stvari dispozitivne – u stvarnosti, nitko nije izjavio da će sama molitva spriječiti pucnjave u školama, a problem teodiceja razmatra svaki značajan religijski mislilac i filozof već tisućama godina.
Počnimo s Tysonom. Molitva nije dizajnirana da “mijenja Božji um”. Bog ne mijenja Svoj um (vidi, npr. Ponovljeni zakon 32:4). Molitva je dizajnirana da promjeni NAS. Osmišljena je da nas podsjeti tko je zadužen, da nas podsjeti da moramo učiniti više kako bi se usavršili i prepoznali svoje odgovornosti. Broj ozbiljnih religijskih mislilaca koji vjeruju da je molitva dizajnirana poput novčića koji je bačen u automat za žvakaće gume je ravna nuli.
A sad, Pinker. Biblija je ispunjena strašnim stvarima koje su se događale dobrim ljudima. Novi zavjet je izgrađen na Isusovoj žrtvi, biću bez greške, koji je umro u strašnoj patnji. Da li Pinker doista misli da prisutnost zla u ovom svijetu diskreditira ideju o dobronamjernom Bogu? Moja osobna perspektiva je da je ljudsko zlo sastavni dio Božjeg plana za nas – slobodna volja omugućava ljudskim bićima činiti zle stvari drugim ljudskim bićima, što je jedan od razloga zašto moramo našoj djeci usaditi vrline i naučiti ih da štite jedni druge; ako je Bog preodredio samo dobro za dobre, slobodna volja bi nestala. Ali to je samo jedan od odgovora. Postoji mnogo drugih, pruženih od puno dubljih mislilaca od Pinkera.
Bitna je činjenica da se za mnoge ‘New Atheist’ tipove ozbiljno razmatranje alternativnih stajališta dočekuje sa podrugljivošću i neozbiljnošću. Mnoge religiozne osobe ozbiljno su razmatrale ateizam – znam da ja jesam, a i dalje to činim. Ali neučtivo je i gnusno kad se svaki akt ljudskog zla (odnos s Bogom je dizajniran s ciljem da se to zlo ublaži) upotrijebi kako bi se diskreditirali argumenti koje religiozni ljudi nisu nikad niti koristili.