Nećete voziti ništa i bit ćete sretni.
Izraz “pješak” ima pogrdno značenje jer su seljaci hodali dok su plemići bili “konjanici” i jahali konje. Industrijska revolucija eliminirala je ovu klasnu razliku, kao što je učinila i s mnogim drugim, učinivši posjedovanje automobila dostupno masama sve dok se naposljetku Herbert Hoover nije mogao pohvaliti da je “republikanski prosperitet smanjio sate i povećao sposobnost zarađivanja” kako bi “stavio poslovičnu ‘kokoš u svaki lonac’ i k tome automobil u svako dvorište”.
Demokrati su potrošili dvije generacije pokušavajući maknuti te automobile iz svakog dvorišta.
Biden pokušava vratiti Obamine standarde kilometraže za koje se procjenjuje da će podići cijene automobila za 20%. Cilj je “natjerati 40% američkih vozača u električna vozila do kraja desetljeća”.
Hoće li si 40% Amerikanaca moći priuštiti električne automobile do 2030. godine koji u prosjeku koštaju 54.000 dolara?
Vjerojatno ne. Niti im je to suđeno. Bidenova radikalna “zelena” vlada, koja uključuje Tracy Stone-Manning, bivšu glasnogovornicu ekoterorističke skupine, u ulozi čelnice Ureda za upravljanje zemljištem, ne želi natjerati vozače u drugi tip automobila, već iz automobila.
Cijene goriva predstavljaju način izbacivanja Amerikanaca iz vlasništva automobila pod krinkom poticanja električnih vozila.
Bidenova ministrica energetike Jennifer Granholm odgovorila je na zabrinutost Amerikanaca zbog visokih cijena goriva potičući ih da kupe električne automobile. Granholm, koja je promicala tajkuna zelene energije koji je proveo godine iza rešetaka zbog prijevare, koja je bila članica upravnog odbora tvrtke za proizvodnju električnih baterija i zaradila milijune prodajući dionice proizvođača električnih vozila, obožavateljica je istih.
“Većina električnih vozila su danas jeftinija za posjedovanje od automobila na benzin od dana kad ih odvezete iz prodavaonice”, tweetala je Granholm.
To zapravo nije istina, ali pravi su automobili postali skuplji za posjedovanje, uglavnom zbog nastojanja Bidenove administracije i raznih saveznih država, uključujući Kaliforniju. To međutim nije učinilo električne automobile pristupačnijim običnim Amerikancima.
Prosječna cijena električnog automobila u svibnju je skočila na 54.000 dolara. Cijene automobila općenito su porasle u Bidenovoj ekonomiji, ali električni automobili su prirodno skupi. Troškovi sirovina za prosječan automobil iznose više od 8.000 dolara. To je u usporedbi 3.600 dolara za pravi automobil.
Kad su vaši troškovi sirovina toliko visoki, električni automobili neće sami po sebi biti priuštivi.
Obamina administracija upumpala je milijarde dolara poreznih obveznika u proizvodnju baterija i električnih automobila, od kojih je većina propala, na teoriji da će dovoljno državnih subvencija smanjiti troškove baterija. Ne samo da je velik dio tog novca izgubljen, već se trenutačni troškovi električnih baterija kreću oko 160 dolara po kilovatsatu. Zeleni entuzijasti slave što je to daleko manje od više od 1.000 dolara po kWh prije desetak godina, ali to još uvijek doprinosi stvarnosti da električni automobil koji može putovati čak i na kratke udaljenosti treba bateriju koja sama košta tisuće dolara.
Nissan Leaf, koji se približava cijeni od 30.000 dolara nakon što se uzme u obzir stvarnost preporučene maloprodajne cijene na trenutačnom prodajnom tržištu, jedan je od najjeftinijih električnih automobila na svijetu i ima domet od samo 149 milja (240 km – op. a.). Zamjena njegove baterije vlasnike tog automobila može koštati 6.500 do 7.500 dolara. I to ako uspijete pronaći barem jednog koji je voljan zamijeniti je. U manje od tri godine, Leafovi gube 20 milja dometa (32 km). Do pete godine, oni gube 30 milja (48 km). A odatle sve ide nizbrdo.
Nissan Leaf je u početku bio hit, ali proizvođači automobila su brzo shvatili da svatko tko je spreman toliko preplatiti za nestandardne performanse ima novaca na bacanje. Tržištem električnih automobila sad u potpunosti dominiraju luksuzna vozila koja subvencioniraju porezni obveznici. A Leaf je s 90% tržišnog udjela pao na manje od 10%. Tržište električnih automobila sad je statusni simbol koji financiraju porezni obveznici.
Prljava istina o tržištu “čistih” automobila jest da se ono sastoji od tradicionalnih automobilskih kompanija i Tesle koji mahnito pokušavaju iskrcati ograničeni udio luksuznih električnih automobila bogatim kupcima kako bi zaradili na emisijskim kreditima koje propisuju države poput Kalifornije. Tesla više zarađuje preprodajom tih regulatornih kredita pravim automobilskim tvrtkama nego prodajom svojih automobila. Porezni obveznici i vlasnici automobila iz radničke klase plaćaju račun za čitavo tržište luksuznih električnih vozila.
Tržište iz kojeg su planski isključeni.
“Zelena” vizija nije svijet u kojem svatko ima svoj električni automobil. To je onaj kolektivnog prijevoza, autobusa, lake željeznice, zajedničkih vožnji automobilom i lutajućih samovozećih automobila. Jedino vozilo koje bi prosječni potrošač trebao posjedovati je bicikl.
I dok se Bidenova administracija i dalje pretvara da želi “potaknuti” posjedovanje električnih automobila tako što će prave automobile učiniti preskupima za veći dio zemlje, drugi naglas govore onaj tihi dio.
“Ljubitelji automobila će bez sumnje žaliti zbog odlaska strojeva koji su u 20. stoljeću postali ikone osobne slobode. Ali ta sloboda je iluzorna”, predviđa članak u časopisu Economist.
“Na cestama će biti manje automobila — možda samo 30% automobila koje imamo danas”, predviđa voditelj Googleovog programa samovozećih automobila.
“Dani automobila za jednu osobu su odbrojani”, grmio je Brook Porter iz G2 Venture Partners, investicijske tvrtke za zelenu energiju, u članku pod naslovom Kraj automobila u gradovima.
Predviđanja su jeftina, ali zabrane automobila su skupe i previše stvarne. Europska unija izglasala je podršku zabrani prodaje neelektričnih automobila do 2035. godine. Kalifornija se također zalaže za sličnu zabranu prodaje novih pravih automobila u državi 2035. godine. Dužnosnici su primijetili da bi zabrana izbacila više od polovice mehaničara s posla i ostavila velik dio države u nemogućnosti priuštiti si automobile.
Kanada ima vlastitu zabranu automobila 2035. godine. Prošle su godine guverner Newsom i guverner Cuomo, zajedno s još 10 guvernera, pozvali Bidena da uvede zabranu automobila 2035. godine svim Amerikancima.
Električni automobili zapravo nisu “čišći”. Procesi rudarenja koji proizvode “zelene” tehnologije su jednako prljavi, ako ne i prljaviji, trgovačka ovisnost o nafti mijenja se onom o rijetkim zemnim metalima, a ovisnost o Bliskom istoku za onu o komunističkoj Kini. Jedna stvar koju odlučno postižu jest onemogućavanje običnim Amerikancima posjedovanje automobila.
A to je ono što environmentalisti zapravo žele. I ne samo oni.
Vizija nacije u kojoj je vlasništvo nad privatnim automobilom luksuz, u kojoj su cijene automobila nedostupne većini ljudi zbog ekoloških mjera koje su usredotočene na vozila na benzinski pogon, u kojoj se dodaje još više poreza i kazni za “otpad” i “neučinkovitost” pojedincu koji posjeduje vozilo, nije previše daleko.
Tehnokrati prodaju ideju da će dijeljenje prijevoza i samovozeći automobili posjedovanje automobila učiniti nepotrebnim. Zašto posjedovati veliki nezgrapni stroj kad ne možete posjedovati ništa i biti sretni?
Stvarnost je takva da posjedovanje automobila nudi mobilnost i neovisnost. To je upravo ono što lijevi radikali koji kroje socijalnu politiku žele eliminirati. Cijene benzina nisu Putinovo poskupljenje, one su zeleni san. A taj san nije staviti vas u Nissan Leaf. To je Pol Potov san o demontiranju civilizacije i poništenju industrijske revolucije.
Kad se jednom ponovno uspostave norme mračnog doba njihovog mračnog prosvjetljenja, seljaci će ponovno postati pješaci i samo progresivni kraljevi filozofi će jahati.
Daniel Greenfield je istraživački novinar i pisac koji se usredotočuje na radikalnu ljevicu i islamski terorizam.