Može li Trump ukinuti pravo na državljanstvo rođenjem s izvršnom naredbom?

Ben Shapiro

YouTube via NBC News

U ponedjeljak, predsjednik Trump najavio je na Axios on HBO da će izvršnom naredbom pokušati ukinuti pravo na državljanstvo rođenjem neposredno prije izbora. “Uvijek su mi govorili da za to trebate ustavni amandman”, rekao je Trump. “Pogodite što? Ne trebate.” Zatim je dodao: “To definitivno možete napraviti kongresnim aktom. Ali sada govore da mogu to učiniti samo s izvršnom naredbom… Mi smo jedina zemlja na svijetu u koju osoba može doći, roditi bebu i beba je u osnovi državljanin Sjedinjenih Država… sa svim povlasticama. To je smiješno. To je smiješno. I to mora prestati.”

Trump nije u krivu kad navodi Sjedinjene Države kao jednu od dvije razvijene zemlje koje održavaju pravo na državljanstvo rođenjem (druga je Kanada). Ali je upitno je li izvršna naredba dovoljna za mijenjanje prava na državljanstvo ili za to treba kongresni akt.

U pitanju je tumačenje 14. amandmana, kojim se propisuje:

Sve osobe rođene ili naturalizirane u Sjedinjenim Državama, koje su podložne njezinoj nadležnosti, su državljani Sjedinjenih Država i Države u kojoj žive.

Ključna fraza ovdje je: “podložno njezinoj nadležnosti”. Kao što Ilya Shapiro iz CATO instituta ističe, ta fraza je izvorno napisana kako bi se isključila djeca iz plemena američkih Indijanaca iz američkog državljanstva — pošto su ta djeca bila pod jurisdikcijom vlade američkih Indijanaca — kao i djeca stranih diplomata i vojnika iz stranih zemalja koji se bore na američkom tlu. Amandman je specifično napisan kako bi se zajamčilo pravo na državljanstvo oslobođenim robovima i njihovoj djeci, u svrhu abrogacije prezrene odluke Vrhovnog suda u slučaju Dred Scott. Senator Jacob Howard (R-MI) objasnio je svrhu odredbe “podložno njezinoj nadležnosti”:

To, naravno, neće uključiti osobe rođene u Sjedinjenim Državama koji su stranci, tuđinci, koji pripadaju obiteljima veleposlanika ili stranih ministara akreditiranih u Vladi Sjedinjenih Država, ali će uključivati sve druge klase osoba. On rješava veliko pitanje državljanstva i uklanja sve sumnje o tome koje osobe jesu ili nisu državljani Sjedinjenih Država.

Godine 1884., Vrhovni sud je presudio da se američki Indijanci rođeni pod jurisdikcijom američko-indijanskog plemena ne mogu jednostrano pretvoriti u državljane Sjedinjenih Država jer “nitko ne može postati državljaninom nacije bez svoje suglasnosti”. Godine 1898., Vrhovni sud presudio je da Wong Kim Ark, dijete rođeno u Sjedinjenim Državama s roditeljima koji su bili kineski imigranti s legalnim boravištem, ima pravo na državljanstvo rođenjem omogućeno 14. amandmanom. Godine 1982., Vrhovni sud presudio je da bi poricanje javnih beneficija djetetu ilegalnih imigranata od strane države bilo ilegalno; sudac William Brennan napisao je u bilješci: “Ne može se povući vjerodostojna razlika “jurisdikcije” u 14. amandmanu između stanovnika čiji je ulazak u Sjedinjene Države bio legalan i onih stanovnika čiji je ulazak bio nelegalan.”

Sud nikada nije u potpunosti odlučio štiti li 14. amandman djecu ilegalnih imigranata — ljudi koji su jasno pod jurisdikcijom stranih zemalja. Ilegalni imigranti imaju prema Bečkoj konvenciji pravo na konzularni kontakt ukoliko su uhićeni zbog kriminala, na primjer. Čini se vrlo malo vjerojatno da su autori 14. amandmana mislili uključiti djecu ilegalnih imigranata. Ali Vrhovni sud je također bio puno topliji prema pravu državljanstva rođenjem ilegalnih imigranata nego što to jamči tekst.

Trump vjerojatno zna da bi izvršna naredba bila istog trenutka osporena na sudu i potom podnesena Vrhovnom sudu. To je njegov cilj. Dakle ne, izvršna naredba neće odmah stupiti na snagu, a čak bi i kongresni akt završio na sudu. No, samo pitanje nije tako očigledno jasno kakvim ga zagovornici prava na državljanstvo rođenjem prikazuju.