Evo zašto ženska nogometna momčad nije plaćena koliko i muška

Ashe Schow

SOCCER.COM via YouTube

Svake četiri godine demokrati i aktivisti cvile kako američka ženska nogometna reprezentacija nije plaćena koliko i ona muška, iako ženska ekipa osvaja Svjetski prvenstvo gotovo svake godine, dok to za sad nije pošlo za nogom njihovim muškima kolegama.

Na temelju tih ograničenih i selektivnih informacija, čovjek bi se mogao zapitati zašto je muška reprezentacija plaćena toliko više. Ali kad jednom doznate sve ostale čimbenike koji ulaze u plaću sportaša, ova “nejednakost” pada u vodu jednako kao i svi ostale tvrdnje o “jazu” plaća među spolovima.

Prvi put sam o tome pisala 2015. godine — posljednji put kad je održano Svjetsko prvenstvo. Glavni razlog zašto nogometašice nisu plaćene kao i njihovi muški kolege jest činjenica da privlače mnogo manje interesa gledatelja. Manji interes rezultira u manje novca od oglašivača i manje prihoda za Svjetsku nogometnu organizaciju (FIFA).

Kad je ženski nogomet stigao na Fox News, privukao je u prosjeku oko 63.000 gledatelja, dok je muška nogometna momčad na ESPN-u redovito privlačila 240.000 gledatelja po utakmici. To se mijenja tijekom nastupa ženske momčadi na Svjetskom prvenstvu. Gledanost u tom razdoblju konkurira onoj muškog tima — ali samo u tom kratkom periodu. Chris Chase napisao je u USA Today 2015. godine da to više nalikuje nacionalnom ponosu nego bilo kakvoj ljubavi prema ženskom nogometu. Za usporedbu je naveo gledanost Olimpijade, koja se također održava svake četiri godine.

“Znači li to da plivanje, atletika, umjetničko klizanje i bob rastu u Sjedinjenim Državama? Naravno da ne. Čini me se da se, poput svake druge zemlje, volimo ogrnuti zastavom dok gledamo sportske događaje. Tako je bilo i tako će uvijek biti”, napisao je Chase.

Manja gledanost dovodi do nižih prihoda. Washington Post je 2015. godine izvijestio (pokušavajući okriviti seksizam) da je ženski nogomet Fox Sports-u donio samo 17 milijuna dolara prihoda u oglašavanju, dok je muško finale 2014. godine ESPN-u donijelo 529 milijuna dolara u prihodima od oglasa. Nadalje, muško Svjetski prvenstvo ostvarilo je FIFA-i izravne prihode u iznosu od 4,5 milijardi dolara.

A ako već želimo govoriti o jednakosti, ženski tim dobiva veći postotak prihoda od muškog tima, ali ponovno zanemaruju uključiti tu činjenicu kad se žale na male bonuse. CBS je izvijestio prije četiri godine da je muški tim primio 9% ukupnih prihoda od Svjetskog prvenstva 2010. — koji su iznosili 348 milijuna dolara. Ženski tim primio je 13% prihoda sa Svjetskog prvenstva 2015., ali budući da je ženski tim donio manje prihoda, primio je samo 10 milijuna dolara.

Ženski nogomet zarađuje manje novca, stoga dobivaju manje novca. To nije toliko teško shvatiti.