U samo nekoliko mjeseci, Greta Thunberg je od usamljene djevojke koja je prosvjedovala ispred švedskog parlamenta postala međunarodni fenomen. Iako masovni mediji pokušavaju ovaj meteorski uspon prikazati kao potpuno organski, to jednostavno nije istina.
Iza Grete postoji velika mašina, ona koju kontroliraju veliki međunarodni akteri i podržavaju veliki fondovi. Ova PR mašina dozvolila je Greti dolazak na naslovnice časopisa, omogućila da postane predmetom tisuća novinskih članaka, sastanke sa svjetskim čelnicima te održavanje govora na elitnim mjestima poput Ujedinjenih naroda.
Iako je Greta vrlo vjerojatno iskreno zabrinuta za sudbinu planeta, njezinu poruku pažljivo su osmislili oni koje je kontroliraju kako bi generirali specifičan odgovor mladeži. Ukratko, Greta je lice velike marketinške sheme — čvrsto koordiniranog međunarodnog napora da se globalno zatopljenje proda pod specifičnom lećom: Kroz strah, paniku i hitnost.
Prije nego nastavim dalje, moram napomenuti da nisam ni “klimatski poricatelj” niti “klimatski aktivist”. To nije moje područje stručnosti. Nikad nisam analizirao bilo kakve podatke u vezi klimatskih promjena i njihove povezanosti s ljudskom aktivnošću. Daleko sam od kvalificiranog kako bih se upuštao u razgovor o tome, pa niti neću.
Moje područje stručnosti su masovni mediji i njihova veza s moći. U “Read This First” članku ove web stranice, objasnio sam (koristeći citate glavnih mislilaca masovnih medija poput Edwarda Bernaysa) na koji način se koriste masovni mediji kako bi oblikovali i formirali mišljenja. Uspon Grete do osobe od međunarodnog značaja je jasan slučaj “utvrđivanja dnevnog reda” koja se definira na sljedeći način:
Utvrđivanje dnevnog reda je stvaranje javne osviještenosti i zabrinutosti u vezi važnih pitanja od strane medija. Isto tako, utvrđivanje dnevnog reda opisuje način na koji mediji pokušavaju utjecati na gledatelje i uspostaviti hijerarhiju rasprostranjenosti vijesti. Dvije osnovne pretpostavke čine temelj većine istraživanja o utvrđivanju dnevnog reda:
1. tisak i mediji ne odražavaju stvarnost; oni je filtriraju i oblikuju;
2. usredotočenost medija na nekoliko pitanja i tema navodi javnost da percipira ta pitanja kao važnija od ostalih.
Meteorski uspon Grete čista je kreacija masovnih medija. To je neosporni dokaz ekstremnog dosega i moći masovnih medija. I, s obzirom na činjenicu da se većina medijskih kuća nalazi u vlasništvu nekolicine mega korporacija, eliti nije teško zasititi svijet s određenom porukom.
Programiranje masovnih medija osobito je učinkovito nad onima koji nisu razvili akutni osjećaj kritičkog mišljenja — poglavito mladim ljudima. A fenomen Grete napravljen je po mjeri ove vrlo specifične demografije.
Evo pogleda na Gretin uspon.
Obiteljske veze
Otac Grete Thunberg je glumac Svante Thunberg, čiji je otac bio glumac i redatelj Olof Thunberg. Njezina majka je operna pjevačica Malena Ernman, koja je postala slavna na Eurosongu 2009. godine. Godine 2010., švedski kralj Karlo XVI. Gustav proglasio je Ernman Hovsångerska (u prijevodu “dvorska pjevačica).
Godine 2017., Ernman je dobila nagradu WWF-a “Environmentalistički heroj” zbog svog “sudjelovanja u klimatskim temama u posljednjih nekoliko godina”. Otprilike godinu dana kasnije, 16-godišnja kćer Ernman viđena je kako prosvjeduje ispred švedskog parlamenta. Započinje savršena oluja.
Uspon do zvijezde
Dana 20. kolovoza 2018. godine, Greta Thunberg sjela je ispred švedskog parlamenta s natpisom “Školski štrajk za klimu”. Četiri dana kasnije, objavljena je knjiga njezine majke Prizori iz srca.
Napisana kao “obiteljska autobiografija”, knjiga razmatra različita obiteljska pitanja, poput Gretine dijagnoze Aspergerovog sindroma, koji Ernman opisuje kao “supermoć”. U jednom bizarnom odlomku, Ernam navodi da Greta zapravo može vidjeti ugljični dioksid koji izlazi iz automobila i zgrada.
Savršen tajming između Gretinog štrajka i objavljivanja knjige nije bio slučajnost. A Gretin štrajk sigurno nije prošao nezapaženo.
Na isti dan njezinog prvog štrajka, na Facebook stranici We Don’t Have Time (Nemamo vremena), “društvene mreže za klimatske promjene”, objavljena je Gretina fotografija. Stranicom upravlja Ingmar Rentzhog — stručnjak za financijski marketing.
Rentzog je također predsjednik odbora Global Utmaning, think-tanka koji “promiče održivi razvoj unutar društvenih, ekonomskih i environmentalističkih dimenzija”. Odbor Global Utmaning osnovala je švedska političarka i ekonomistica Kristina Persson, kćer milijardera političara i poduzetnika Svena O. Perssona.
Podržana ovom mašinom, Gretina priča privukla je intenzivnu i neposrednu medijsku pažnju u Švedskoj i, ubrzo nakon toga, diljem svijeta. Nakon nekoliko mjeseci tjednih štrajkova, Greta je uzela godinu dana pauze od školovanja kako bi se isključivo usredotočila na klimatske promjene i započela obilaziti europske gradove.
Tijekom tih događaja, često je viđena žena koja je “savjetovala” Gretu: Luisa-Marie Neubauer.
Neubauer je članica ONE kampanje, organizacije kojom upravljaju Bill Gates i Bono, a koju obilato financira Otvoreno društvo Georgea Sorosa.
Na stranici Associated Pressa za “provjeru činjenica”, članak s bizarnim naslovom Klimatska aktivistica Greta Thunberg nema “rukovatelja” tvrdi da Luisa-Marie Neubauer ne služi kao Gretina “rukovateljica”. Svejedno priznaje da je Neubauer povezana s ovom moćnom skupinom koju financira Soros.
Prema web stranici Zaklade Billa i Melinde Gates: “ONE je nastao u razgovorima između Billa Gatesa i Bonoa početkom 2000-ih u vezi potrebe boljeg informiranja Amerikanaca o ekstremnom siromaštvu diljem svijeta.” ONE kampanja povezana je sa Sorosom, osnivačem i predsjednikom Fondacije Otvoreno društvo, koja radi na izgradnji demokracija.
Brooke Havlik, službenica za komunikacije Fondacije Otvoreno društvo, rekla je za AP da je organizacija od 2011. godine kampanji ONE dala 10 milijuna dolara.
— AP, Klimatska aktivistica Greta Thunberg nema “rukovatelja”
Potpomognuta ovim moćnim vezama, Greta se vrtoglavom brzinom našla na svjetskoj pozornici. Održala je govore na TED X govorima, Europskom parlamentu, Ujedinjenim narodima, a bila je čak nominirana i za Nobelovu nagradu. Također se susrela sa svjetskim vođama i slavnim osobama širom svijeta, uključujući papu.
Naravno, masovni mediji danonoćno su radili kako bi Gretu pretvorili u ikonu veću od života, stavljajući je na naslovnice časopisa diljem svijeta.
Od usamljene djevojke koja je prosvjedovala ispred švedskog parlamenta, Greta se pretvorila u lik herojstva i mučeništva.
Nakon obilaska Europe, Greta se ukrcala na jahtu i otplovila u Ameriku gdje je dočekana kao heroina, potaknuvši masovne školske štrajkove gdje god je krenula.
Pomoću masovnih medija, Greta je postala važan čimbenik u lokalnoj i međunarodnoj politici. Ali koja je točno njezina uloga u onoj velikoj shemi stvari?
Gretina uloga
Iako su mnogi spremni velikom žestinom negirati ovu činjenicu (pošto ona ide protiv njihove agende), Greta je samo pijun. Nju kontroliraju moćni ljudi i velik novac kako bi promicala specifičnu agendu. Agenda nije samo o klimatskim promjenama — već o klimatskim promjenama gledanim kroz vrlo specifičan kut.
Njezinu ulogu savršeno je definirala upravo Greta tijekom svog govora na (vrlo elitnom) Svjetskom ekonomskom forumu:
“Odrasli stalno govore da to dugujemo mladim ljudima kako bismo im dali nadu. Ali ja ne želim vašu nadu. Ja ne želim da se nadate. Ja želim da paničarite. Želim da osjećate strah koji ja svakodnevno osjećam.”
Panika i strah: Dvije riječi koje vode do užurbanih i iracionalnih odgovora koji se temelje na negativnim emocijama. A taj strah i panika pažljivo se usađuju u mlade, stvarajući tako generaciju koja je uvjerena da njihov svijet gori.
Greta je lice ogromnih napora masovnih medija i obrazovnog sustava koji uvjeravaju djecu da njihova “kuća gori”. Ova napeta klima stvorila je novi zabrinjavajući fenomen: eko-anksioznost.
Umjesto uživanja u svom djetinjstvu, djeca odrastaju s osjećajem straha i predstojeće propasti. Istraživači već povezuju brigu za okoliš sa slučajevima anksioznosti, depresije pa čak i samoubojstva. Sama Greta je odjeknula taj osjećaj tijekom svog govora u UN-u.
“Kako se usuđujete. Ukrali ste moje snove i moje djetinjstvo svojim ispraznim riječima.”
Iako je Greta možda iskreno zabrinuta zbog klimatskih promjena, oni koji stoje iza nje imaju mnogo mračniji plan: Stvoriti generaciju djece punu anksioznosti i depresije, dajući tako elitama carte blanche za uvođenje drastičnih mjera, od povećanja poreza do gubitka osobnih sloboda. A nemojmo zaboraviti i onaj glavni cilj svega ovoga (što je također glavni cilj elitnih organizacija iza Grete): Stvaranje jedinstvene svjetske vlade, kojom će vladati svjetska elita.
Zaključak
Svaka osoba koja se usudi kritički osvrnuti na fenomen Grete istog trenutka se suoči s istom reakcijom: “Kako se usuđuješ zlostavljati autističnu djevojku?” i “Ti si klimatski poricatelj”. Kao što smo vidjeli gore, ovaj članak ne govori o samoj Greti, njezinom izgledu ili njezinom mentalnom zdravlju. Govori o onima koji stoje iza nje, moćnoj mašini koja joj je podarila platformu i pretvorila je u medijsku zvijezdu.
Nadalje, ovaj članak ne govori o “poricanju” klimatskih promjena ili bilo kojem environmentalističkom pitanju. Govori o tome kako se ovo pitanje “prodaje” kroz specifičnu leću, onu koja se temelji na strhu, panici i hitnosti. Poput bilo kojeg drugog važnog pitanja, zagađenje treba razmotriti racionalno, počevši od osnovnih izvora problema. U Sjedinjenim Državama, glavni izvori stakleničkih plinova su transportni sektor, industrija i električna energija. Drugim riječima, korporacije u vlasništvu elita su glavni zagađivači u današnjem svijetu. Oni izbacuju tone i tone ugljičnog dioksida u zrak i istodobno sipaju tone i tone toksičnog otpada u vodene tokove. Umjesto da se izravno bave ovim industrijama, elita paradira oko autistične djevojke, snima svjetske vođe koji plješću njezinim govorima i potiču djecu na strah.
Zašto? Jer ono što oni uistinu traže je kontrola. A najbolji način zadobivanja kontrole je stvaranje strašljive i panične populacije koja moli vlade da riješi njihove probleme.