Linija proizvoda ‘Disney Princess‘ jedna je od nevjerojatnih poslovnih priča 21. stoljeća. Od ranih 2000-ih, Disney je zaradio milijarde zahvaljujući ljubavi koje djevojčice pokazuju prema svojim princezama, od Snjeguljice do Pocohontas.
Međutim, shvaćajući da princeze vjerojatno nisu najbolji način da privuku dječake, Disney je kupio Marvel Comics (2009), a kasnije i Star Wars franšizu (2012). Sada imaju pokrivene sve baze.
S obzirom na sve novce koje je Disney utrošio na ove muške potrošače, čudno je vidjeti koliko se rukovoditelji Disneya trude da ih odvrate od sebe.
“Solo: A Star Wars Story” zaradio je samo 83 milijuna dolara tijekom vikenda, što je apsolutni podbačaj s obzirom na Star Wars standarde. Izdavači iz Disneya pokušati će naći izgovor u još jednom hit filmu, “Deadpool 2” i u zasićenosti franšizom, ali nikako neće priznati da je možda kriva SJW (Social Justice Warrior – ratnici za socijalnu pravdu – op. a.) politika.
Predsjednica Lucasfilma, Kathleen Kennedy, sustavno je ubrizgavala feminističku politiku identiteta u Star Wars-e. Odbijala je udovoljiti muškim fanovima u povijesno muškoj franšizi. Stavila je ženski glavni lik u “The Force Awakens”, “Rogue One” i u “The Last Jedi”. Ona zahtijeva više ženskih kreatora. I poznata je po usvajanju seksističke fraze: “Sila je žensko“.
Oslanjajući se na ovaj zadnji komentar, jedna ‘lažnjak’ novinarka napisala je da “The Last Jedi” dokazuje da je budućnost franšize ženska!
Osim ako, naravno, nije.
“The Last Jedi” zaradio je 300 milijuna dolara manje od “The Force Awakens”, a prethodne godine “Rogue One” je zaradio 100 milijuna dolara manje od toga. Star Wars film gotovo uvijek završi na vrhu godišnje zarade na kino blagajnama, ali s “Black Panther”, “Avengers” i “Jurassic World”, “Solo” ove godine neće osvojiti niti medalju. (A franšiza je totalno podbacila u Kini, zemlji s nula tolerancije prema SJW politici.)
Nezadovoljni muški obožavatelji govore svojim novčanicima. Ono što je još važnije od prodaje kino ulaznica je da su prihodi od pratećih proizvoda jako pali: prodaja Star Wars igračaka pala je gotovo 50 posto u 2017. Potezi Kennedyjeve vraćaju se poput kabela za napajanje kojeg su prežvakali mynocksi. Ako nastavi s otuđivanjem svoje jezgre fanova, budućnost Star Warsa neće biti ženska.
Njegova budućnost nema budućnosti.
Kako bi izrazio svu frustraciju s ovim — najlošije upravljanim brandom u američkoj povijesti — jedan ljutiti YouTuber je čak počeo upotrebljavati izraz “make Star Wars great again”.
Obično, kad kompanija počinje gubiti jezgru svojih potrošača, pokušati će se prilagoditi kako bi ih ponovno vratila. Kad New Coke nije uspjela, vratili su se na Old Coke. Ali New Coke se dogodila prije ludila društvenih medija.
Kao odgovor na splasnuti interes muških fanova za Star Wars-e — kupaca koji su na franšizu potrošili milijarde dolara — redatelj J.J. Abrams ih je na internetu nazvao seksistima! Demoniziranje sci-fi beta-muškaraca možda ispada dobro na Twitteru, ali ih neće privoliti natrag. (Možda ih je trebao nazvati “bijednicima”). (“deplorable” – termin koji je upotrijebila Hillary Clinton kako bi opisala jedan dio američke populacije u predsjedničkim izborima 2016.; termin koji ju je vjerojatno koštao izbora – op. a.)
Sve to prethodilo je “Solo”-u, prequelu o omiljenom zločestom dečku franšize Hanu Solo-u, koji je najavljivan kao “junak kojeg su svi feministički muškarci čekali“. Marketing koji je vođen prije izlaska filma, pokazao je da je ulagivanje ljevičarskim medijima bilo Lucasfilmu važnije od pokušaja da vrati odbjegle fanove — čak su obećali i SJW droida koji će nam držati prodike!
Kako se bilo što od ovog navedenog uklapa u lik koji je fantazija muške prevlasti? Kako se uopće odobravaju ovakve ideje?
Znak da su Star Wars-i krenuli u pogrešnom smjeru došao je prije nekoliko godina u skeču/reklami na “Saturday Night Live” u obliku kratkog filma u kojem se ismijavaju sci-fi šmokljani/beta-muškarci koji žive u podrumu svojih roditelja i kupuju tri kopije od svake akcijske figurice.
Ima 3,6 milijuna pregleda, što je dobar pokazatelj za bilo kakav pokušaj plasmana proizvoda. Ali ta reklama omalovažava ljude kojima je isprva namijenjena. Zašto bi bilo koja kompanija platila za napad na svoju lojalnu potrošačku bazu?
Star Wars je žrtva visokog profila koja dokazuje kako besmisleni podaci na društvenim medijima mogu dovesti u zabludu korporativne odluke.
U društvenim medijima, generički pojam “angažman” (engagement) obuhvaća retweetove, ‘lajkove’, podjele, komentare i tako dalje. Dobivanje većeg angažmana upotrebljavanjem “zvučnih” riječi poput “uključivosti” (inclusiveness) je prilično lako. Ali nakon toga slijedi termin u digitalnom makretingu pod nazivom “pretvorba” (conversion): to je kad poslovanje pretvori nečiju online aktivnost u kupovinu.
Jedan od ova dva termina ne znači ništa. Drugi znači sve.
Nemoguće-ih-udovoljiti, SJW će vas napasti na internetu, ali neće kupiti vaše igračke ili kino ulaznice.
Nikada nećete pobijediti udovoljavajući svojim kritičarima na štetu svojih kupaca. To je razlog zašto neukusni prosvjedi uništavaju NFL-ovu zaradu, dok istovremeno transrodni playmate-i i plus-size modeli za kupaće kostime ne čine ništa kako bi pomogli časopisima Playboy ili Sports Illustrated. “Uključivost” možda zvuči sjajno, ali “segmentacija tržišta” je kako kompanije plaćaju račune.
Cilj kompanije nije osporavanje društvenih normi ili servisiranje liberalne krivnje; to je pružanje vrijednosti svojim kupcima i dioničarima. Lucasfilm ne radi niti jedno od te dvije stvari. Kathleen Kennedy bi voljela vidjeti više Star Wars igračaka u rukama djevojčica, ali umjesto toga, vidimo ih na mjestu gdje nikad ne bi trebale biti: na policama za rasprodaju.
Rješavanje ovog problema je jednostavno: službeno unaprijedite princezu Leiu u jednu od Disneyevih princeza. Takva horizontalna integracija bila bi blagodat za obje linije proizvoda. SJW će to nazvati “problematičnim“, ali oni ionako te proizvode ne kupuju. Koga briga što će reći?
Jared Whitley je politički veteran od 15 godina koji je radio u Senatu i Bijeloj kući predsjednika Busha. Studirao je digitalni marketing i društvene medije na Sveučilištu Georgetown i zaslužio svoj MBA stupanj u Hultovoj međunarodnoj poslovnoj školi u Dubaiju.