Dobri ljudi u Gilleteu nedavno su odlučili uzeti pauzu od uvaljivanja precijenjenih britvica i umjesto toga usredotočiti se na vrijeđanje svoje cjelokupne baze klijenata. Vjerojatno prihvativši savjet marketinške agencije u kojoj rade isključivo feministice ružičasto pofarbane kose, Gillette je ovaj tjedan objavio reklamu koja potiče muškarce da prestanu silovati, zlostavljati i činiti sve ostale stvari koje muškarci neizbježno rade tako dugo dok im njihova krema za brijanje ne kaže dosta.
Video, koji je dosad na YouTube-u skupio impresivnih 313 tisuća (sad već 568 tisuća – op . a.) ‘dislajkova’, započinje raznim scenama u kojima muškarci i dječaci rade razne mrske i grozne stvari. Implicira se da mi muškarci opravdavamo takvo ponašanje slijeganjem ramena i mrmljanjem “dječaci ostaju dječaci”. Reklama ukazuje na to vrlo suptilno, pokazujući niz muškaraca koji u skladu govore “dječaci ostaju dječaci” dok gledaju hrvanje između dva dječaka.
Ali onda! “Nešto se konačno promijenilo”, kaže na pripovjedač. “Neće biti povratka na staro”, uvjerava nas. Što se promijenilo? Me Too pokret. To je, prema Gilletteu, bio ključni trenutak kad su muškarci napokon shvatili da ne smiju silovati, napadati, maltretirati ili zlostavljati. Naučili smo se “ponašati na pravi način”. Iako, dopušta pripovjedač, “neki već jesu”. Potom nam se prikazuju razni primjeri muškaraca koji rade osnovne, ljudske stvari, poput ohrabrivanja svoje djece i prekidanja borbi.
Feministice vole reklamu i očito ne mogu shvatiti zašto su mnogi muškarci na nju reagirali negativno. Pomislio sam da bi im mogao pomoći u tome nuđenjem ‘mansplaination’ (dobre feministice sa zadovoljno.hr dale su nam hrvatsku verziju te riječi: tumačomačenje – op. a.):
1) Me Too pokret nije “promijenio” ništa većini nas. Očigledno je uvredljivo, da ne spominjem apsurdno, sugerirati da su muškarci, kao cjelina, iskusili nekakvu vrstu velikog buđenja kad su Harvey Weinstein, Bill Cosby i Kevin Spacey zapali u nevolje. Već smo otprije znali da je silovanje pogrešno. Već smo otprije znali da zlostavljanje nije u redu. Ne postoji niti jedan muškarac na planeti Zemlji koji se nakon gledanja vijesti o Weinsteinu lupio po čelu i rekao: “Uh! Znači to ne smijemo raditi? U redu onda! Moja greška!” Čak su i muškarci koji su radili takve stvari otprije znali da to ne smiju raditi. Oni svejedno rade te stvari jer su zli, a to je ono zli ljudi rade.
Ali ogromna većina muškaraca nisu silovatelji ili zlostavljači i već su se i prije ove prošle godine čvrsto protivili objema aktivnostima. Ne postoji ništa epifanijskog ili revolucionarnog u Me Too za nas. Insinuiranje da smo saznali da je silovanje i zlostavljanje loše ili da smo trebali naučiti tu lekciju je ekstremno patronizirajuće.
2) “Dječaci ostaju dječaci” nije opravdanje za loše ponašanje. U cijelom svom životu nikad nisam čuo nekoga tko je nudio “dječaci ostaju dječaci” kao opravdanje za silovanje ili zlostavljanje. Nikad nisam vidio hrpu muškaraca koji stoje uokolo i gledaju klinca kako razbija drugog klinca i klimajući glavama u znak odobravanja govore “dječaci ostaju dječaci” jedan drugome, poput programiranih automata. Jesu li se ljudi iz Gillettea ikada prije sreli sa stvarnim čovjekom?. Možda nisu. Možda zato misle da nam je potrebna britvica sa 14 oštrica za jutarnje brijanje, kao da su nam brade načinjene od čeličnih čekinja ili žičane četke.
U svakom slučaju, “dječaci ostaju dječaci” obično ne funkcionira kao izgovor. To je kliše, ali poput mnogih klišeja, on sadrži veliku mudrost. Dječaci će uistinu uvijek biti dječaci, a i trebali bi biti dječaci kao što bi im se i trebalo dopustiti da budu dječaci bez da se njihovo prirodno dječaštvo konstantno potiskuje. Dječaci su energični, agresivni, kreativni, konkretni, kompetitivni. Njima su potrebni sigurni i prihvatljivi ispusti za te impulse. Onako usput, valjanje i natezanje je jedan od tih ispusta. Reklama pokazuje prosvijetljenog muškarca koji prekida hrvanje u travi između dva dječaka, što je upravo pogrešan pristup. Tako dugo dok je to u dobroj zabavi, dok se nitko ozbiljno ne povrijedi i dok to nije slučaj napada ili stvarnog zlostavljanja, onda je očinski instinkt povlačenja i dopuštanja da dječaci budu dječaci ispravan.
Na kraju, postoje samo dvije mogućnosti. Ili ćemo dopustiti dječacima da se ponašaju kao dječaci ili ćemo ih prisiliti da se ponašaju kao djevojčice. No, ova potonja opcija ima toliko smisla koliko ima i prisiljavanje djevojčica da se ponašaju poput dječaka. Ne biste zahtijevali da se vaša kćer prestane igrati s lutkama i natjerali je da izađe napolje i hrva se u travi. Zašto bi zahtijevali suprotno od dječaka? To je smisao “dječaci ostaju dječaci” i Bog pomogao dječacima koji su ukleti s roditeljima koji ne shvaćaju ovu poantu.
3) Reklama kaže da se “neki muškarci” ponašaju na pravi način. Možete li u svojim najluđim i najgorljivijim snovima zamisliti reakciju na reklamu koja bi govorila o ženama u tim terminima? Zamislite reklamu za Dove gel za tuširanje koja prikazuje žene koje rade stereotipno negativne stvari poput tračanja, prigovaranja i prečestog šopingiranja, a onda započinje pripovjedač: “Naravno, neke žene se ponašaju na pravi način.” Feministice bi radile nerede po ulicama. Upale bi u sjedište Dovea i kamenovale šefa marketinga do smrti sa spužvicama umočenima u cement.
No, takav oglas nikad ne bi mogao postojati. Žene se ne kude i ne kritiziraju na ovakav način. Ova vrsta postupanja rezervirana je samo za muškarce. A muškarcima je dozlogrdilo. Čuli smo dovoljno. Mi smo strašni; mi smo užasni; mi smo uništili svijet. U redu, shvatili smo. Sad umuknite, prodajte svoje britvice sa 14 oštrica i ostavite nas na miru.