Nikada prije nije došlo vrijeme kad sam osjećala potrebu razmišljati o sudbini toaletnog papira. Ali evo nas: godina je 2020. i bogatim Sjedinjenim Državama ponestaje toaletnog papira.
Kako se ispostavlja, toaletni papir izmislili su Kinezi u 1. stoljeću. Do 6. stoljeća, bio je u širokoj upotrebi. Rola toaletnog papira s lako odvojivim listićima patentirana je 1891. godine.
No u ožujku 2020. godine, američkim je trgovcima ponestalo toaletnog papira pošto je strah od kineskog koronavirusa našim ljudima oduzeo razum. Konačno smo napravili puni krug s toaletnim papirom: Kinezi su ga dali i Kinezi su ga uzeli!
Ponašaju li se Amerikanci racionalno? Ovisi kako na to gledate. Za neke je gomilanje toaletnog papira racionalna odluka donesena nakon razmišljanja o podrijetlu proizvodnje toaletnog papira i shvaćanja da će proizvodnja biti zaustavljena još prilično vremena (da, svi proizvodni putevi vode u Kinu). Za druge, to je jednostavno praćenje drugih, “vidiš, uradiš” mentalitet. A tu su i oni koji vide konkurenciju za resurse i upuštaju se u taj pothvat kako ne bi zaostali.
Prema psihologu koji je razgovarao na NBC-u, “[gomilanje toaletnog papira] radi se o ponovnom preuzimanju kontrole u svijetu u kojem se osjećate izvan kontrole.” Jedan drugi psiholog savjetovao je NBC da je panika kupovine toaletnog papira rezultat toga što Trumpova administracija šalje mješovite signalae ljudima (još uvijek čekam psihologa koji će povezati ovu posebnost s toaletnim papirom i Trumpa). Nepotrebno je reći, nitko od ovih stručnjaka nije objasnio ništa korisno.
Kontaktirala sam dr. Michaela Lyncha radi pojašnjenja u vezi ovog pitanja, certificiranog kliničkog psihologa s više od 30 godina iskustva i 24-godišnjom karijerom vojnog časnika. Dr. Lynch je objasnio da je ljudska psiha smiješna po tome što u trenucima kad osjetimo krizu, osjećamo potrebu gomilanja toaletnog papira. Ovo nije prvi put da smo požurili u nabavku toaletnog papira. Dr. Lynch je objasnio da kod svake snježne oluje, ljudi na sličan način gomilaju toaletni papir. Očito, ono što se činilo idiosinkratskim ponašanjem je, zapravo, potpuno predvidljivo. Dakle, nije Trump; mi smo.
Razlog zbog kojeg trgovinama ponestaje toaletnog papira jest to što taj osjećaj krize nije ograničen na malu zemljopisnu regiju koja prolazi kroz oluju; ona utječe na čitavu naciju. Trgovci na malo nisu predvidjeli paniku koja je zahvatila svijet i nisu na adekvatan način povećali opskrbu i proizvodnju.
Naposljetku će opskrbni lanci uhvatiti korak i potražnja će se usporiti. Ali za sad, Amerikanci jednostavno ne mogu odvojiti listić viška; mi nemamo listić viška!