Arhiepiskop Atene i cijele Grčke Jeronim II. potaknuo je oluju sredinom siječnja kad se, prema Orthodox Times, usudio primijetiti da “islam nije religija, već politička stranka”. Dodao je: “Oni su ljudi rata.” Kao odgovor, muslimanski lideri širom svijeta najoštrije su osudili arhiepiskopa. Govorio je neprecizno kad je rekao da islam uopće nije religija, ali dokaz da je pogriješio u tome što islam ima politički aspekt je izostao.
Muslimani u Grčkoj bili su ogorčeni. Savjetodavno vijeće za tursku manjinu iz Zapadne Trakije (BTTADK) izjavilo je: “Osuđujemo izjavu grčkog arhiepiskopa, gosp. Jeronima… Nadamo se da će u ovakvim teškim vremenima pandemije biti korišten miroljubiviji jezik umjesto ovakvog antiislamskog diskrusa.” Turska zajednica Xanthi dodala je da su Jeronimove riječi bile “islamofobni napad” i čak “zločin iz mržnje”. Grmili su: “Činjenica da su ove izjave, ispunjene uvredama, došle od imena broj jedan u grčkoj crkvi samo povećava težinu situacije. Ovaj potez vidimo kao jedan od tipičnih primjera rastuće islamofobije i ksenofobije u Grčkoj posljednjih godina.”
Sa svoje strane, Udruga diplomaca i članova Imam-hatip škola Zapadne Trakije (BIHLIMDER) ustvrdila je da je arhiepiskop prikazao “ambiciju i zavist” te priopćila: “Mi ostavljamo ispitivanje psihološkog stanja ove osobe, koja koristi riječi koje čak ni najobičniji ljudi ne bi koristili, stručnjacima. Mi osuđujemo ovakav neprijateljski stav.” Ahmet Ibram, zamjenik šefa provincije Istočna Makedonija i Trakija, rekao je maštovito: “Jedno od islamskih temeljnih uvjerenja je imati život temeljen na miru između religija. Nikad se ne smije prihvatiti ljutnja i neprijateljstvo prema pripadnicima drugih religija.”
Tursko Ministarstvo vanjskih poslova također je izdalo izjavu: “Ovi provokativni izrazi arhiepiskopa Jeronima, koji potiču društvo na neprijateljstvo i nasilje protiv islama, također pokazuju zastrašujuću razinu koju je dosegla islamofobija. Takve maligne ideje su također odgovorne za porast rasizma, islamofobije i ksenofobije u Europi.”
Činjenica da tursko Ministarstvo vanjskih poslova napada arhiepiskopa Atene zbog poticanja “porasta rasizma, islamofobije i ksenofobije u Europi” potvrđuje da je koncept “islamofobije” nelegitiman spoj dviju različitih pojava: zločina nad nevinim muslimanima, koji se nikad ne opravdavaju i iskrene analize motivacijske ideologije džihadskog terora, koja je uvijek nužna. Arhiepiskop Jeronim je istaknuo da je islam i politički i ekspanzionistički, što njegovi spisi, doktrina i povijest jasno pokazuju.
Tursko Ministarstvo vanjskih poslova zna da je arhiepiskop Jeronim u pravu. U siječnju 2018. godine, dok su turske trupe pokretale vojnu akciju u Siriji protiv sirijskih kurdskih Jedinica narodne zaštite (YPG), 90.000 džamija u Turskoj molilo je Kuransku suru “Osvajanja”, suru 48, koja poziva muslimane da budu “nemilosrdni protiv nevjernika”. Zašto su to učinili, osim ako nisu pretpostavili da njihova vojna akcija ima islamski aspekt? A u studenom 2019. godine, turski je predsjednik Reccep Tayyip Erdogan rekao: “Naš Bog nam zapovijeda da budemo nasilni prema kafiru (nevjernicima). Tko smo mi? Muhamedova Uma [nacija]. Tako nam [Bog] također zapovijeda da budemo milosrdni jedni prema drugima. A mi ćemo biti nasilni prema kafiru. Kao u Siriji.”
Arhiepiskop Jeronim je rekao: “Islam, njegovi ljudi, to nije religija, već politička stranka i to su ljudi rata… To su ljudi koji traže ekspanziju, to je karakteristika islama.” Erdogan je dokazao da je u pravu.
Ipak, sve to je navelo uznemirenu Atensku arhiepiskopiju da izda pojašnjenje, tvrdeći da je arhiepiskop Jeronim “mislio na iskrivljavanje same muslimanske religije od strane šačice ekstremnih fundamentalista, koji siju smrt i razaranje diljem svijeta. To su upravo ljudi na koje je arhiepiskop mislio, to jest, ljudi koji instrumentaliziraju islam i pretvaraju ga u smrtonosno oružje protiv svih onih koji imaju drugačiji stav, ‘nevjernika’, pa čak i vjernika.”
Razumljivo je da bi arhiepiskopija objavila ovo pojašnjenje u svjetlu svih ovih osuda arhiepiskopa. Arhiepiskopija ne želi nikakvo nasilje od muslimana koji vjeruju da bi za ove percipirane uvrede njihove vjere trebalo uzvratiti nasilnim napadima, po uzoru na samog proroka islama. Ali to samo još jednom dokazuje poantu arhiepiskopa.