Ropstvo je bilo većih razmjera i veličine nego si to većina ljudi može zamisliti i kao rezultat toga njegovo mjesto u povijesti radikalno se razlikuje od načina na koji je uobičajeno prikazano. Spomenite ropstvo i slika koja istog trenutka pada na pamet jest ona Afrikanaca i njihovih potomaka koje su porobili Europljani i njihovi potomci u južnom djelu Sjedinjenih Država – ili, u najširem smislu, Afrikanaca koje su na zapadnoj hemisferi porobili Europljani. Niti jedan užas iz povijesti nije toliko usko tumačen. Nitko ne razmišlja o ratu, gladi ili epidemijama u takvim lokaliziranim terminima. To su univerzalne nedaće koje je pretrpjela čitava ljudska rasa, diljem planeta – a jednako vrijedi i za ropstvo. Da je ropstvo bilo limitirano na jednu rasu u jednoj zemlji tijekom tri stoljeća, njegove tragedije imale bi deseterostruko manji razmjer nego što je to bilo u stvarnosti.
Zašto postoji ovakav provincijalan pogled na zlo u ovom svijetu? Često su oni koji imaju najkritičniji odnos prema “eurocentričnom” pogledu na svijet oni koji su najviše eurocentrični kad su u pitanju zla i nedostaci ljudske rase. Jasno je da se sposobnost postizanja ideoloških bodova protiv američkog društva ili zapadne civilizacije, ili izazvanje krivnje i pokušaja izvlačenja koristi od bijelog stanovništva, uvelike povećava prikazivanjem ropstva kao jedinstvenog grijeha Amerike ili bijelaca.
Ovo objašnjenje je također u skladu s inače neobjašnjivim kontrastom između vatrene retorike o nekadašnjem ropstvu u Sjedinjenim Državama, koju koriste oni koji u potpunoj šutnji zanemaruju traume ropstva koje još uvijek postoji u Mauretaniji, Sudanu i dijelovima Nigerije i Benina. Zašto se toliko više brinu za mrtve, koji su van našeg dosega pomoći, nego za živa ljudska bića koja danas trpe breme i poniženja ropstva? Zašto verbalna slika zlostavljanja robova u prošlim stoljećima pobuđuje jaču reakciju od suvremenih fotografija današnjih robova u časopisu Time, New York Timesu ili National Geographicu?
Jedino istraživanje koje je potrebno jest posjet gotovo bilo kojoj javnoj ili sveučilišnoj knjižnici kako bi se dokazalo nevjerojatno jednostrano pokrivanje ropstva u Sjedinjenim Državama ili na zapadnoj hemisferi, u usporedbi sa skromnim zapisima o još većem broju Afrikanaca porobljenih u islamskim zemljama Bliskog istoka i Sjeverne Afrike, a da ne spominjemo ogroman broj Europljana koji su također stoljećima porobljavani u islamskom svijetu, kao i u samoj Europi. Najmanje milijun Europljana je porobljeno samo od strane sjevernoafričkih gusara između 1500. i 1800., a neki robovi europskog porijekla bili su prodavani na aukcijskim blokovima u Egiptu godinama nakon što je Proklamacija o emancipaciji oslobodila crnce u Sjedinjenim Državama. Doista, anglo-egipatski sporazum od 4. kolovoza 1877. zabranio je nastavak prodaje bijelih robova nakon 3. kolovoza 1885., kao i zabranu uvoza i izvoza sudanskih i abesinskih robova.
Tijekom Srednjeg vijeka, Slaveni su toliko često bili korišteni kao robovi u Europi i islamskom svijetu, da je i sama riječ “slave” (‘rob’ na engleskom – op. a.) izvedena od riječi za Slavena (‘Slav’ na engleskom – op. a.) – ne samo u engleskom jeziku, već i u drugim europskim jezicima, kao i na arapskom. Niti Azijati ili Polinežani nisu izuzeće, bilo da su porobljavali druge ili su i sami bili žrtve ropstva. Kina je u prošlim stoljećima bila opisivana kao “jedno od najvećih i najopsežnijih tržišta za razmjenu ljudskih bića na svijetu”. Ropstvo je također bilo često u Indiji, gdje se procjenjuje da je bilo više robova nego u cijeloj zapadnoj hemisferi – i gdje su originalni ‘Thugs’ (‘thug’ – engleska riječ za razbojnika, izvedena od indijskog naziva za pripadnike razbojničke skupine ‘Thugee’ – op. a.) kidnapirali djecu u svrhu porobljavanja. U nekim gradovima jugoistočne Azije, robovi su činili većinu stanovništva. Ropstvo je također bila uhodana institucija na zapadnoj hemisferi prije nego su se Kolumbovi brodovi pojavili na horizontu. Otomansko carstvo redovito je porobljavalo postotak dječaka s Balkana, preobratilo ih na islam i dodijelilo im razne dužnosti u civilnim i vojnim ustanovama.
Thomas Sowell je američki ekonomist, društveni teoretičar, politički filozof i autor. Trenutno je viši suradnik Hoover instituta. Ovo je isječak iz njegove knjige “Black Rednecks & White Liberals” koju možete kupiti na Amazonu.