Ova godina izgleda kao jedna od najuzbudljivijih dodjela nagrada filmske akademije ikad. Za razliku od dosadne i predvidljive svečane dodjele Oscara prošle godine, večerašnji show bi trebao biti mnogo zanimljiviji.
U 40 godina koliko gledam Oscare, nikada nije postojala toliko otvorena utrka za najbolji film. Mislim da bi favorit trebao biti Zelena knjiga: Vodič za život — ali postoje izvrsni razlozi zašto ne može pobijediti. Druga najbolja oklada je vjerojatno Roma, a također postoje još i bolji razlozi zašto on ne može pobijediti. Ako biste trebali odabrati jednu od ovih dviju opcija, morali biste ozbiljno razmisliti na koje polje staviti svoje žetone. Oba favorita su toliko slabo pozicionirana da postoji mogućnost neočekivanog pobjednika. U mojoj karijeri gledatelja Oscara to se dogodilo samo jednom, 1981. godine. Vodeći pretendenti za nagradu jasno su bili Ljetnikovac na Zlatnom jezeru i Crveni, ali nagrada za najbolji film otišla je Vatrenim kočijama.
Malo pozadine: Svake sezone dodjela nagrada započinje autsajderskim skupinama (poput moje ekipe, New York Film Critics Circle) koje dijele trofeje svojim omiljenim filmovima u prošloj godini. No, posljednjih nekoliko tjedana prije Oscara je vrijeme kad insajderi, oni koji će doista dati svoj glas budućim dobitnicima, otkrivaju svoje karte. Pet glavnih insajderskih skupina su udruga producenata, udruga redatelja, udruga glumaca, udruga pisaca i udruga montažera. Obično se dvije ili više tih skupina spajaju. Prošle godine, na primjer, producenti i redatelji složili su se da je Oblik vode film koji će zaraditi njihove najveće počasti. Film je kasnije osvojio Oscare za najbolji film i najboljeg redatelja. Također je osvojio Zlatni globus za najbolji film, a glasači Zlatnih globusa dokazali su da imaju najsličnije ukuse onima koji glasuju za Oscare. Film je također zaradio najviše ukupnih nominacija za Oscare. Štoviše, nosio je snažnu progresivnu poruku, a posljednjih godina svaki osvajač nagrade za najbolji film bio je ili film liberalne poruke ili film o filmovima. Sve to učinilo je Oblik vode nadmoćnim favoritom ususret Oscarima.
Pet najvažnijih udruga izdaje ukupno sedam glavnih nagrada (udruga montažera dodjeljuje nagrade u kategorijama drame i komedije, udruga pisaca nagrađuje izvorni scenarij i adaptirani scenarij). Ove godine tih sedam priznanja otišlo je sedam različitih filmova. To se nikada ne događa.
U sedam od posljednjih devet godina, Udruga američkih producenata dala je svoju glavnu nagradu filmu koji je potom osvojio nagradu za najbolji film. Ovogodišnji bi izbor, Zelena knjiga, prema tome, morao nositi ulogu favorita. Također je osvojio Zlatni globus za najbolji film (mjuzikl ili komediju) i nosi onu vrstu iskrene, nepogrešne, umjerene liberalne poruke koja je karakterizirala mnoge prethodne pobjednike. Također je (koliko-toliko) bio uspješan na kino blagajnama, zaradivši 65 milijuna dolara kod kuće i 125 milijuna dolara širom svijeta.
A opet, Zelena knjiga ne može pobijediti: nije zaradila nominaciju za najboljeg režisera. U 90 godina, samo četiri dobitnika nagrade za najbolji film nisu zaradila nominaciju za najboljeg redatelja. Jedan od njih je — ugh — Vozeći gospođicu Daisy 1989. godine, jedna od najbesramnijih priča za bake ikad, koja je osvojila nagradu za najbolji film. Ako će se nagraditi sličan hokejaški stil Zelene knjige prije mladenačkih favorita poput Crnog član KKKlana ili Crne pantere, Akademija će na sebe nacrtati ogromnu metu svojim kritičarima, baš kad se očajnički pokušavala modernizirati.
Također, redatelj Zelene knjige voli izlagati svoj pee-pee neslutećim ženama. Hej, pa to je učinio samo 500 puta! No, svejedno. Davanje najviših počasti ovom filmu ne čini se sasvim ispravno ovog trenutka.
Dakle, možda je Netflixov film Alfonsa Cuarona Roma film koji treba pobijediti. Roma je uglađen, suptilan, prefinjeni art-house film. Njegov odabir čini se kao sigurna opcija. On nikada neće osramotiti Akademiju kad bude spomenut u budućnosti. Za razliku od Zelene knjige, koja se skupila samo pet nominacija, Roma dijeli vodeće mjesto s deset nominacija s Omiljenom. Ali i on se suočava s velikim preprekama. Prvo: nije nominiran na najbolju montažu. Osvajač nagrade za najbolji film gotovo uvijek zarađuje nominaciju u ovoj kategoriji. Od 1980. godine to se dogodilo samo jednom (s 12 godina ropstva). Također, Roma je na španjolskom jeziku, a nikad niti jedan film na stranom jeziku nije osvojio Oscara za najbolji film. K tome još je u crno-bijeloj tehnici, a samo dva takva (Umjetnik i Schindlerova lista) osvojila su nagradu od 1960. godine. Plus, napravljen je za televiziju i pojavio se na samo nekoliko kino ekrana, a neki od utjecajnih filmaša poput Stevena Spielberga i Christophera Nolana se odlučno protive takvom principu. To bi također bio film s daleko najmanjom zaradom koji bi osvojio nagradu na najbolji film — no, čak ne znamo koliko je zaradio na kino blagajnama, pošto Netflix ne želi podijeliti tu informaciju.
Štoviše, iako je Cuaron jedan od vodećih filmaša svoje generacije, koliko Oscara će mu biti dovoljno? On će zasigurno otići s onim za najboljeg redatelja. Također će vjerojatno osvojiti nagradu za najbolji film na stranom jeziku (čast koja tehnički ide u zemlju podrijetla, ali on uzima trofej kući). Također je veliki favorit za osvajanje nagrade za najbolju fotografiju. (također je nominiran za najbolji originalni scenarij, ali neće osvojiti). Ako Roma kojim slučajem osvoji najbolji film, sam Cuaron, kao jedan od producenata, mogao bi kući ponijeti četiri Oscara za jedan jedini film. Četiri Oscara je onoliko koliko su Spielberg, Nolan i Martin Scorsese ukupno osvojili u svojim karijerama. Voli li doista Akademija toliko Romu? Film je iznimno dobro napravljen, ali je vrlo spor i težak za prosjediti. Štoviše, daleko od toga da nosi liberalnu poruku, on je iznenađujuće desničarski, sa svojim portretiranjem žene od boje sa sela koja lojalno i zahvalno služi bogatoj bijeloj obitelji, dok ljevičarski revolucionari u pozadini izgledaju poremećeni, opasni i disruptivni društvenom poretku.
Ako će išta odvući Romu preko ciljne linije, to će biti Donald Trump: Prosječni glasač koji je zaspao tijekom filma ionako će glasati za njega jer misli da je njegova poruka: “Jeee, Meksikanci! Booo, Trump!” Ona to zapravo nije.
Dakle, koji film bi mogao iskoristiti nesigurne favorite i napraviti veliko iznenađenje? Zvijezda je rođena? Nije zaradila nominaciju za najboljeg redatelja i izbjegavana je cijelu sezonu dodjela nagrada. Crni član KKKlana možda ima šanse — ali Crna pantera je također nominirana, a osvojila je i nagradu ekvivalentnu onoj za najbolji film od udruge glumaca. Činjenica da su oba filma u konkurenciji mogla bi podijeliti glasove ako glasači razmišljaju na način: “Krajnje je vrijeme da film koji je režirala crna osoba osvoji nagradu na najbolji film — to se dogodilo samo dva puta u posljednjih pet godina!” To nas dovodi do Omiljene: Mogao bi se uokviriti kao pobjeda feminizma, pošto su glavni likovi filma žene (s obzirom na lezbijski ljubavni trokut); za razliku od luckaste Zelene knjige, on ima hip, zajedljiv smisao za humor i cool redatelja s umjetničkom crtom (Yorgos Lanthimos); i Akademija ga je nagradila s raskošnih deset nominacija. Osvajač najboljeg filma obično je onaj s najviše nominacija (ili onaj koji dijeli to mjesto). No, je li Omiljena bilo čiji favorit? Bio je u kinima od studenog, a zaradio je samo 32 milijuna dolara, što je jedva malo više od gledateljima zloglasno odbojnog Moonlighta.
Autsajder koji se čini najintrigantnijim jest Bohemian Rhapsody, simpatičan, ali osobito nezgrapan život Freddieja Mercuryja koji je postao iznenađujuće ogroman ovogodišnji hit i koji je zaradio više od 850 milijuna dolara na globalnim kino blagajnama. Također zadaje ogromne glavobolje: njegov redatelj, Bryan Singer, vjerodostojno se optužuje da je serijski seksualni predator (pedofilni – op. a.) i otpušten je prije dovršetka filma.
A opet je ovaj film — celuloidni Wikipedijski unos, kao što su mnogi gledatelji istaknuli – toliko zaveo ljude da je zapravo osvojio više nagrada hollywoodskih udruga od bilo kojeg rivala ove sezone, a usput je osvojio i Zlatni globus za najbolju dramu. Ako Akademija želi ponovno privući pažnju Amerike — a ona to očajnički želi — odabir filma koji je zapravo bio hit uvelike bi pomogao.
Kyle Smith je američki kritičar, novelist i esejist. Bivši filmski kritičar New York Posta, trenutačno piše za National Review.