Zamišljeni svijet Georgea Orwella u kojem vlada Big Brother nije više samo plod mašte, već proročka vizija današnjih prijetnji. Brent Bozell, osnivač Centra za istraživanje medija, objašnjava kako i zašto je Big Tech učinio Orwellovu 1984. stvarnošću.
Godina je 1984. Jedna kompanija — Microsoft — dominira kompjuterskim svijetom. Ili je po njihovom ili nikako.
Prilagodi se ili umri.
Ovaj snimak u vremenu savršeno je uhvatila jedna od najpoznatijih reklama u povijesti televizije.
S radnjom smještenom u sivoj, distopijskoj budućnosti, redovi ljudi gledaju prema divovskom ekranu s kojeg im se obraća Big Brother — svemoćni vođa iz klasičnog romana Georgea Orwella ‘1984’.
Odjednom, interventna policija ulijeće u dvoranu, proganjajući lijepu plavušu u bijeloj košulji i crvenim gaćicama. Prije nego su je uspjeli uhvatiti, ona baca malj prema ekranu, razbijajući tako Big Brothera i njegov stisak na mase. Pripovjedač nas obavještava da će Appleov revolucionarni proizvod, računalo Macintosh, biti uređaj koji će nas sve osloboditi. Gledajući unatrag, Apple je u velikoj mjeri ispunio svoje obećanje. Novi val kompanija, svaka na svoj način, slijedila je primjer koji je postavio Apple i njegov legendarni izvršni direktor Steve Jobs.
Google nam je omogućio trenutni pristup golemim količinama informacija.
Facebook nam je dao novi način povezivanja s prijateljima, obitelji i ostatkom svijeta.
Twitter nam je donio taj svijet u realnom vremenu.
A YouTube je omogućio bilo kome u posjedu pametnog telefona da postane virtualna mreža za emitiranje.
Bilo je to fenomenalno i osnažujuće.
Ali to je bilo jučer. Danas je iznova 1984. Big Brother se vratio — s važnim zaokretom.
Naši bivši osloboditelji sada žele biti naši gospodari.
Apple, Google, YouTube, Facebook i Twitter, divovi društvenih medija, zahtijevaju usklađenost s njihovim vrijednostima.
Ili je po njihovom ili nikako. Prilagodi se ili umri.
Ova slika savršeno je uokvirena ne reklamom, već ovom nedavnom scenom iz stvarnog života: Redovi muškaraca i žena gledaju prema Timu Cooku, Appleovom izvršnom direktoru, dok vodi prezentaciju — ironično — skupini za građanska prava.
“Imamo samo jednu poruku za one koji žele poticati mržnju, podjelu i nasilje: Vi nemate mjesta na našim platformama”, rekao je Cook svojoj publici. “Nemajte ovdje dom.”
“Mržnja”? “Podjela”? Prema kome?
Odgovor je očigledan: prema Appleu, Googleu, YouTubeu, Facebooku i Twitteru. Oni su postali Big Brother kojeg je Orwell predvidio.
Prilagodi se ili umri.
Cookove su ideje iste kao i one njegovih kolega rukovoditelja Googlea, YouTubea, Facebooka i Twittera.
Ne slažite s Big Brotherom u vezi, recimo, politike ili moralnosti i Big Brother će vas ušutkati uklanjanjem s platforme.
A što to Big Brother ne voli?
Pa, Tim Cook je rekao: sve što nije u skladu s njegovim ljevičarskim svjetonazorom.
Primjeri su više nego brojni i konstantno rastu.
Meghan Murphy, kanadska feministica, trajno je uklonjena s Twittera zbog odbijanja nazivanja transrodnih osoba njihovim preferiranim osobnim zamjenicama i zbog izjave da “žene nisu muškarci”.
Google, Facebook i Twitter u različito su vrijeme odbijali prikazivati političke oglase republikanske kandidatkinje iz Tennesseeja, Marshe Blackburn, i njezine konzervativna stajališta. Ona je teško jedini primjer kojem se to dogodilo.
I, kao što mnogi od vas znaju, YouTube nastavlja ograničavati pristup više od 100 PragerU videa, smatrajući ih “neprikladnima za djecu”. To uključuje naslove poput “Zašto se Amerika borila u Korejskom ratu?”.
Temeljite studije Američkog instituta za istraživanje ponašanja i tehnologiju te Sveučilišta Northwestern potvrdile su da ti primjeri jasno sugeriraju: pristranost protiv konzervativaca od strane Googlea i ostalih Big Tech kompanija.
I to je pristranost koju možemo jasno vidjeti. Ono što ne vidimo, što Big Brother skriva od nas — ono što se naziva “shadow banningom” (prikrivenim zabranjivanjem) — možda je još pogubnije.
Ako ste na ljevici, možda se slažete sa svim ovim. Ali ako niste na ljevici ili čak i ako jeste i poštujete Prvi amandman, trebali biste se zabrinuti. Vrlo zabrinuti. Mi brzo napredujemo prema orvelijanskom, 1984. svijetu jednosmjernog konformizma. Ovaj put to nije izmišljena priča. Ovaj put to je stvarnost.
Što je rješenje? Jednostavan povratak otvorenom tržištu ideja koja su tako dugo služile Big Tech-u. Zaustavite cenzuriranje i pustite ljude da sami odluče. Inače će Amerika — i ostatak onoga što smatramo Slobodnim svijetom — prestati biti slobodna.
To je opseg prijetnje Big Tech-a.
Ja sam Brent Bozell, osnivač Centra za istraživanje medija, za Prager University.