Reklama SAS-a: Ne postoji stvar poput skandinavske kulture

Peter Imanuelsen

SAS, vodeća zrakoplovna kompanije Švedske, Norveške i Danske, suočila se sa žestokim kritikama zbog svoje nove reklame koju ljudi nazivaju globalističkom i multikulturalističkom propagandom.

Nakon debakla, SAS je potiho uklonio spornu reklamu, koja je proglasila cjelokupnu skandinavsku kulturu posuđenom i koja sadrži crnca koji je rekao da nije ništa bolji od svojih “vikinških predaka”.

Reklama objavljena u ponedjeljak započela je s izjavom da ništa nije “uistinu skandinavsko”, da bi nakon toga nabrajala stvari kojima se ljudi u Švedskoj, Norveškoj, Danskoj ponose — vjetrenjačama, popularnosti bicikala, pravima roditeljske skrbi i demokracijom — te ih proglasila “kopiranima”.

Ovaj ravnodušni stav trebao je biti suprotstavljen s pozitivnom porukom: sve te skandinavske stvari su donesene nakon posjeta drugim nacijama i dobre stvari koje su tamo pronađene su usvojene.

Iz nekog razloga, reklama nije polučila očekivani uspjeh. Umjesto navale na web stranicu SAS-a zbog kupnje avio-karata, ljudi su masovno pohodili društvene medije kako bi izrazili svoj bijes.

Čak su i zastupnici Danske narodne stranke rekla da je SAS obezvrijedio dansku kulturu i pozvali dansku vladu da reagira.

Søren Espersen iz Danske narodne stranke rekao je da je u “nuklearnom šoku” od reklame.

“Uvijek sam puno koristio SAS, ali sad ću imati gorak okus u ustima ako ikad ponovno koristim njihove usluge, jer pljuju na nas na ovakav način”, rekao je.

“Mislim da SAS pljuje na sve što je autentično Dansko, autentično Švedsko i autentično Norveško.”

Scandinavian Airlines je danas u vlasništvu švedske države (14,82%) i danske države (14,24%), dok je ostatak u privatnom vlasništvu.

Tijekom pisanja ovog članka, video ima više od 22.000 negativnih reakcija, sa samo 639 lajkova.

Video je u više navrata prebacivan iz privatnog u javni mod tijekom posljednja 24 sata.

Jedan komentator je rekao: “Ako ništa nije skandinavsko, hoćete li se preimenovati u Nothing Airlines?”




U izjavi na novinare, SAS je izjavio da “stoje uz temeljnu poruku reklame, da nas putovanje obogaćuje”.

“Mi u SAS-u smo ponosni na svoje skandinavsko podrijetlo i na vrijednosti koje karakteriziraju naša otvorena, jednaka i demokratska društva”, navela je kompanija.

Također sumnjaju da je njihova reklama bila žrtvom “napada” i da je njihova kampanja “oteta”.

Tvrdnju da mesne okruglice nisu švedske, već turske, već prije je proširio nitko drugi nego službeni račun Švedske na Twitteru.

No to se pokazalo kao lažna vijest.

Prema povjesničaru hrane Richardu Tellströmu, tvrdnja da su švedske okruglice došle iz Turske je lažna.