SAS, vodeća zrakoplovna kompanije Švedske, Norveške i Danske, suočila se sa žestokim kritikama zbog svoje nove reklame koju ljudi nazivaju globalističkom i multikulturalističkom propagandom.
Nakon debakla, SAS je potiho uklonio spornu reklamu, koja je proglasila cjelokupnu skandinavsku kulturu posuđenom i koja sadrži crnca koji je rekao da nije ništa bolji od svojih “vikinških predaka”.
Reklama objavljena u ponedjeljak započela je s izjavom da ništa nije “uistinu skandinavsko”, da bi nakon toga nabrajala stvari kojima se ljudi u Švedskoj, Norveškoj, Danskoj ponose — vjetrenjačama, popularnosti bicikala, pravima roditeljske skrbi i demokracijom — te ih proglasila “kopiranima”.
Ovaj ravnodušni stav trebao je biti suprotstavljen s pozitivnom porukom: sve te skandinavske stvari su donesene nakon posjeta drugim nacijama i dobre stvari koje su tamo pronađene su usvojene.
Iz nekog razloga, reklama nije polučila očekivani uspjeh. Umjesto navale na web stranicu SAS-a zbog kupnje avio-karata, ljudi su masovno pohodili društvene medije kako bi izrazili svoj bijes.
Not a good day for the marketing department at SAS. They pulled this video from YouTube and their Facebook comment section is flooded. Lex #gowokegobroke pic.twitter.com/PRrFI9ZSMD
— Amir Sariaslan (@AmirSariaslan) February 12, 2020
Čak su i zastupnici Danske narodne stranke rekla da je SAS obezvrijedio dansku kulturu i pozvali dansku vladu da reagira.
Søren Espersen iz Danske narodne stranke rekao je da je u “nuklearnom šoku” od reklame.
“Uvijek sam puno koristio SAS, ali sad ću imati gorak okus u ustima ako ikad ponovno koristim njihove usluge, jer pljuju na nas na ovakav način”, rekao je.
“Mislim da SAS pljuje na sve što je autentično Dansko, autentično Švedsko i autentično Norveško.”
Scandinavian Airlines je danas u vlasništvu švedske države (14,82%) i danske države (14,24%), dok je ostatak u privatnom vlasništvu.
Tijekom pisanja ovog članka, video ima više od 22.000 negativnih reakcija, sa samo 639 lajkova.
Video je u više navrata prebacivan iz privatnog u javni mod tijekom posljednja 24 sata.
Jedan komentator je rekao: “Ako ništa nije skandinavsko, hoćete li se preimenovati u Nothing Airlines?”
U izjavi na novinare, SAS je izjavio da “stoje uz temeljnu poruku reklame, da nas putovanje obogaćuje”.
“Mi u SAS-u smo ponosni na svoje skandinavsko podrijetlo i na vrijednosti koje karakteriziraju naša otvorena, jednaka i demokratska društva”, navela je kompanija.
Također sumnjaju da je njihova reklama bila žrtvom “napada” i da je njihova kampanja “oteta”.
Tvrdnju da mesne okruglice nisu švedske, već turske, već prije je proširio nitko drugi nego službeni račun Švedske na Twitteru.
Swedish meatballs are actually based on a recipe King Charles XII brought home from Turkey in the early 18th century. Let's stick to the facts! pic.twitter.com/JuTDEjq9MM
— Sweden.se (@swedense) April 28, 2018
No to se pokazalo kao lažna vijest.
Prema povjesničaru hrane Richardu Tellströmu, tvrdnja da su švedske okruglice došle iz Turske je lažna.